Medea w Teatrze Polonia

Niezwykła i wzruszająca „Medea" w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej w warszawskiej Polonii - pisze Jan Bończa-Szabłowski.

Aktualizacja: 26.05.2014 03:27 Publikacja: 26.05.2014 03:22

"Medea"

"Medea"

Foto: Teatr Polonia

Miłośnicy Krystyny Jandy doskonale pamiętają ją jako tytułową bohaterkę zagraną brawurowo w dramacie Eurypidesa w Teatrze Powszechnym w reżyserii Zygmunta Hübnera. Kiedy więc tamta Medea zapowiadała teraz Medeę w swym Teatrze Polonia z Magdą Boczarską, wszystko wydawało się proste. Boczarska jest jedną z najciekawszych młodych aktorek, świetnie się sprawdza w rolach psychologicznych.

Oryginalność scenariusza Kate Mulvany i Anne-Louise Sarks polega jednak na tym, że nie tylko przenoszą dramat Eurypidesa we współczesność, ale też opowiadają go z punktu widzenia dzieci. I to obaj synowie, a nie Medea, są bohaterami spektaklu. Matka pojawia się kilkakrotnie i jest łącznikiem pomiędzy poszczególnymi obrazami.

Debiutująca w teatrze Dorota Kędzierzawska w pracy z dziećmi ma bogate doświadczenie filmowe.

Teatralny eksperyment z „Medeą" zakończył się sukcesem. Po długich próbach z udziałem czwórki aktorów amatorów od szóstego do dziewiątego roku życia powstał spektakl niezwykły, poruszający. Dziewięcioletni Janek Rogaliński i prawie ośmioletni Adaś Tomaszewski (którzy występują na zmianę z Feliksem i Wincentym Mateckimi) byli prawdziwi i naturalni.

Oglądamy ich, jak w dziecięcym pokoiku odgrywają sceny wojny. Tak jakby opowiadali bajkę. Odgrywają przed sobą poznanie rodziców: Medei i Jazona. Mówią o ich wielkiej miłości. I o tym, że w życiu taty pojawiła się nowa kobieta. Całej tej opowieści towarzyszy wręcz baśniowa animacja, narysowana dziecięcą, nieporadną  ręką, Widzimy więc słodkie obrazki i list pisany z potwornymi bykami do nowej narzeczonej taty, ponoć młodszej i piękniejszej od mamy. To zestawienie dziecięcego świata, pełnego szczerości i otwartości, z tym piekłem, którego za chwilę staną się ofiarami, jest najbardziej poruszające.

Chłopcy grają tak, że słucha się ich w skupieniu. To wielka umiejętność zwłaszcza w teatrze, gdzie krótkie kwestie młodych amatorów brzmią niekiedy jak wyklepany na pamięć wierszyk

Mam wrażenie, że w tej opowieści autorki tak dalece skupiły się na dzieciach, że dla samej Medei zabrakło miejsca. Nawet tak świetna aktorka jak Magda Boczarska musi się zmagać pompatycznym tekstem. A że kilkakrotnie tę walkę wygrywa – najlepiej świadczy o jej talencie.

Jan Bończa-Szabłowski

Miłośnicy Krystyny Jandy doskonale pamiętają ją jako tytułową bohaterkę zagraną brawurowo w dramacie Eurypidesa w Teatrze Powszechnym w reżyserii Zygmunta Hübnera. Kiedy więc tamta Medea zapowiadała teraz Medeę w swym Teatrze Polonia z Magdą Boczarską, wszystko wydawało się proste. Boczarska jest jedną z najciekawszych młodych aktorek, świetnie się sprawdza w rolach psychologicznych.

Oryginalność scenariusza Kate Mulvany i Anne-Louise Sarks polega jednak na tym, że nie tylko przenoszą dramat Eurypidesa we współczesność, ale też opowiadają go z punktu widzenia dzieci. I to obaj synowie, a nie Medea, są bohaterami spektaklu. Matka pojawia się kilkakrotnie i jest łącznikiem pomiędzy poszczególnymi obrazami.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły