Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej

Portret współczesnej rodziny i rozrachunek z polską tożsamością to dwa główne tematy, które zdominowały jedenastą edycję zakończonego w Zabrzu w niedzielę Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona"

Aktualizacja: 24.10.2011 14:31 Publikacja: 24.10.2011 12:13

„Utwór o Matce i Ojczyźnie” w reżyserii Jana Klaty obrazuje prawdziwe znaczenia i paradoksy rodzinny

„Utwór o Matce i Ojczyźnie” w reżyserii Jana Klaty obrazuje prawdziwe znaczenia i paradoksy rodzinnych relacji

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Red

„Utwór o Matce i Ojczyźnie" Teatru Polskiego we Wrocławiu  w reżyserii  Jana Klaty otrzymał deszcz nagród.  Klata wykorzystał  potencjał inscenizacyjny poematu Bożeny Keff, a przeniesienie przedstawienia do hali postindustrialnej w Kopalni Sztuki w Zabrzu – jeszcze efekt spotęgowało. Poruszający temat toksycznej relacji matki i córki staje się rozmową o polskiej i żydowskiej tożsamości, trudnej historii i bolesnej miłości.  Niosący ważne przesłanie tekst Keff i mistrzowska realizacja zrobiły piorunujące wrażenie na publiczności, która zdecydowała o przyznaniu sztuce Grand Prix. Głosami jury – Zenona Budkiewicza, Ingmara Villqista i Pawła Demirskiego -  Jan Klata otrzymał nagrodę główną  festiwalu za reżyserię, Justyna Łagowska nagrodzona została za scenografię i reżyserię światła, a Magdalena Śniadecka — za przygotowanie fonosfery.

Rodzinne okrucieństwo

Festiwal zdominowały skomplikowane i trudne sytuacje rodzinne. Aż pięć z jedenastu konkursowych przedstawień podjęło ten temat. Gospodarz imprezy – Teatr Nowy w Zabrzu zainaugurował imprezę premierą „Gorącego lata w Oklahomie" Tracy'ego Lettsa, laureata Nagrody Pulitzera. Rozwlekła saga rodziny Westonów, przycięta zgrabnie przez reżyserkę Katarzynę Deszcz, silnie działa na emocje.  Jest i zabawna i pełna okrucieństwa, a przede wszystkim daje aktorom możliwości w kreśleniu wyrazistych portretów psychologicznych. Za rolę nestorki rodu nagrodzono Hannę Boratyńską, a wyróżnienia otrzymali Renata Spinek  (Ivy Weston) i Andrzej Kroczyński (Mały Charles Aitken). Osnową „Kaskady" Hanoha Levina z Izraela jest kryzys małżeński. Sztukę pokazał Teatr im. Jaracza w Łodzi. j Za reżyserię wyróżniono Agnieszkę Olsten,  a za choreografię — Tomasza Wygodę.

Wątek osamotnienia na starość i odtrącenia przez własne dzieci pojawia się w kameralnym dramacie „Józef i Maria" austriackiego dramaturga Petera Turrini, zaprezentowanym przez Teatr Polski z Poznania. Odtwórcy tytułowych ról – Irena Dudzińska i Zbigniew Waleryś otrzymali za te role nagrody aktorskie.  Portretem rodziny wojskowych jest sztuka Piotra Rowickiego „Chłopiec malowany", za którą autor został uhonorowany Medalem im. Stanisława Bieniasza (zmarłego przed dziesięciu laty dramaturga pochodzącego z Zabrza, inicjatora i patrona festiwalu). „Chłopca malowanego" pokazał Teatr Polski w Poznaniu w reżyserii Piotra Ratajczaka, a Michał Kaleta został nagrodzony za rolę Żołnierza 1.

Obrachunki z polskością

Drugi z głównych wątków festiwalu — obrachunki z polskością  — podejmowano, poza „Utworem o Matce i Ojczyźnie", jeszcze w czterech tekstach:  w zagranej poza konkursem „Naszej klasie" Tadeusza Słobodzianka (Teatr na Woli w Warszawie), w zamykających festiwal również pozakonkursowych „Dziennikach Gombrowicza", które czytał Andrzej Seweryn,  a także w „III Furiach" Sylwii Chutnik, Magdy Fertacz i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy) oraz w przedstawieniu Bartosza Frąckowiaka i Weroniki Szczawińskiej „W pustyni i w puszczy z Sienkiewicza i innych", zaprezentowanym przez Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Siłą „III Furii" – rzeczy o polskich paranojach - jest aktorstwo, co dostrzeżono, nagradzając  aż czworo wykonawców:  tytułowe Furie – Katarzynę Dworak, Ewę Galusińską i Joannę Gonschorek oraz  Rafała Cielucha (Mc Apollo), a Grupa Mixer otrzymała nagrodę za kostiumy. Uczucie niedostatku zostawiła realizacja wałbrzyska, będąca kolejną, podjętą przez ten teatr dekonstrukcją polskiej lektury obowiązkowej, tym razem Sienkiewicza. Nasze aspiracje kolonialne wyartykułowane w sposób chaotyczny nie znalazły zrozumienia ani u publiczności ani u jurorów.

Monodram „Novecento" włoskiego dramaturga Alessandro Baricco  z Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze w wykonaniu Jacka Grondowego, reżyserii Krzysztofa Prusa i ze scenografią Marka Mikulskiego przyniósł temat wolności artysty, który dla sztuki poświęca życie. Przedstawienie uhonorowano wyróżnieniem zespołowym.

Bez laurów, a szkoda, została „Mroczna gra albo historie dla chłopców" amerykańskiego dramaturga Carlosa Murillo, zaprezentowana przez Lubuski Teatr w Zielonej Górze. Tematy manipulacji a przede wszystkim zagrożeń czających się w Sieci mają swą wagę, w dodatku spektakl kipiał emocjami.  Także monodram „Znikomość" Larsa Norena (Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie) w wykonaniu Macieja Półtoraka, oparty na masakrze dokonanej przez byłego ucznia w skandynawskiej szkole, przeszedł Zabrzu bez echa.

Nieporozumieniem było natomiast zaproszenie do udziału w konkursie monodramu  „Hotel Babilon" chorwackiego dramaturga Miro Gavrana. Komedia, której niewątpliwie siłą jest aktorstwo Aldony Jankowskiej z Teatru Ludowego w Krakowie (znanej z programów Szymona Majewskiego, w których parodiowała kobiety ze świata vipów)  rażąco odbiegała od linii programowej festiwalu. Ma on bowiem ambicję pokazywania najciekawszych realizacji  dramatów polskich i obcych powstałych po 1989 roku, spełniających postulat „lustra rzeczywistości". Ich wartością jest pokazywanie człowieka w kontekście socjologicznym, obyczajowym, politycznym czy religijnym. „Hotel Babilon" zaś, to sympatyczna błahostka, która powinna znaleźć się np. na festiwalu komedii w Tarnowie.

Jak co roku, festiwalowi towarzyszyły spotkania autorskie, wystawy, konkursy literackie, przeglądy spektakli Teatru Telewizji i prezentacje polskiego dramatu współczesnego przez młodzieżowe grupy teatralne oraz czytanie miniaturek dramatu dla dzieci. Co wieczór odbywały się dyskusje widzów z twórcami przedstawień, a dla chętnych – warsztaty dramatopisarskie.

„Utwór o Matce i Ojczyźnie" Teatru Polskiego we Wrocławiu  w reżyserii  Jana Klaty otrzymał deszcz nagród.  Klata wykorzystał  potencjał inscenizacyjny poematu Bożeny Keff, a przeniesienie przedstawienia do hali postindustrialnej w Kopalni Sztuki w Zabrzu – jeszcze efekt spotęgowało. Poruszający temat toksycznej relacji matki i córki staje się rozmową o polskiej i żydowskiej tożsamości, trudnej historii i bolesnej miłości.  Niosący ważne przesłanie tekst Keff i mistrzowska realizacja zrobiły piorunujące wrażenie na publiczności, która zdecydowała o przyznaniu sztuce Grand Prix. Głosami jury – Zenona Budkiewicza, Ingmara Villqista i Pawła Demirskiego -  Jan Klata otrzymał nagrodę główną  festiwalu za reżyserię, Justyna Łagowska nagrodzona została za scenografię i reżyserię światła, a Magdalena Śniadecka — za przygotowanie fonosfery.

Pozostało 84% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie