Ciało i jego metafora w muzyce

Warszawski Nowy Teatr zaprasza w sobotę i w niedzielę na Festiwal Instalakcje.

Aktualizacja: 14.06.2014 20:15 Publikacja: 14.06.2014 19:58

Katarzyna Kadłubowska; Vinko Globokar

Katarzyna Kadłubowska; Vinko Globokar

Foto: Nowy Teatr

Wydarzenie prezentuje niekonwencjonalne gatunki muzyczne, które nie mają ugruntowanego miejsca na tradycyjnych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce.

Formuła Instalakcji obejmuje instalacje dźwiękowe, instalacje audiowizualne, rzeźby dźwiękowe, teatr instrumentalny, sztuki performatywne, interdyscyplinarne i multimedialne formy muzyczne. Tematem trzeciej już edycji Festiwalu jest Ciało i jego metafora w muzyce.

Tegoroczna edycja Festiwalu Instalakcje koncentruje się na różnych zagadnieniach ciała i cielesności w muzyce, tym jak nasze ciała reagują na słuchane dźwięki, jak instrumenty stają się „ciałami", czy jak dźwięki ciała mogą stać się muzyką samą w sobie. Wiodące festiwale muzyki współczesnej w Europie, a przede wszystkim młodzi twórcy, coraz częściej odwracają się od abstrakcyjnego prezentowania utworów w idealnych salach koncertowych, a także zmieniają hierarchię między tym, czym tak naprawdę jest źródło dźwięku: czy jest nim instrument, czy może jednak ciało muzyka, które dźwięk z instrumentu wydobywa? Publiczność już nie tylko słucha muzyki z zamkniętymi oczami, ale zaczyna śledzić ciało muzyka, jego gest, ekspresję czy choreografię.

Podczas Instalakcji zarówno ciała muzyków, jak i ciała publiczności zostaną poddane wielu próbom i wyzwaniom. Zobaczyć będzie można jak zachowuje się mózg, serce czy oddech muzyka w trakcie wykonywania utworu, dźwięki z wnętrza ciała wykonawcy zostaną przetworzone na muzykę. Widzowie będą mieli okazję usłyszeć między innymi muzykę własnych fal mózgowych.

- Organizując Festiwal Instalakcje i promując nową muzykę korzystamy z potencjału marki Nowego Teatru i jego publiczności, ale również z olbrzymiego potencjału społeczności lokalnej, której co roku dedykujemy projekt, zapraszając wszystkich bez względu na wykształcenie muzyczne. Tego typu wydarzenia dają unikatową szansę na uczestniczenie w tworzeniu muzyki współczesnej, „otwarcie uszu" na zupełnie nowe dźwięki i odczuwanie muzyki w sposób inny od tego, który znamy z radia czy filharmonii - opowiadają organizatorzy.

Projekty społeczne Instalakcji spotykają się z zainteresowaniem - w 2012 roku dwukrotnie prezentowany był utwór Maurizo Kagela na 111 śpiewających rowerzystów? w 2013 roku powstała prawie 50 osobowa orkiestra złożona z „muzyków", improwizujących na instrumentach pochodzenia roślinnego w utworze „Branches" Johna Cage'a.

W tegorocznej edycji festiwalu publiczność będzie współtworzyć „orkiestrę" perkusyjną, która wykona utwór Jamesa Tenneya „Having Never Written a Note for Percussion".

INSTALAKCJE 3 – FESTIWAL INSTALACJI MUZYCZNYCH

14-15 czerwca 2014

Nowy Teatr

Madalińskiego 10/16

Wstęp wolny

Kurator: Wojtek Blecharz

Współpraca merytoryczna: Paweł Mykietyn

INSTALAKCJE 3. FESTIWAL INSTALACJI MUZYCZNYCH

Kurator: Wojtek Blecharz

Współpraca merytoryczna: Wojtek Blecharz

PROGRAM 14-15 - 12.00 – 23.00

Oko / ucho. Wystawa prac wideo

14 czerwca, 19.00

· Erik Dæhlin

Fembot Bacchanale (2011)

· Keith Deverell Judith (2013)

· Leslie Leytham / Samuel Beckett

Not I (1972)

· Brigitta Muntedorf Hello Body (2012)

· Marianthi Papalexandri-Alexandri Kein Thema (2007)

· Bradley Scott Rosen

Breather:Resist (2013)

· Simon Steen Andersen

Study for String Instrument #2 (2009)

· Ewa Maria Śmigielska Układ no. 1 (2014)

· Samson Young I am thinking in a room, different from the one you are hearing in now (hommage to Alvin Lucier, 2012)

Wiele kompozytorek i kompozytorów młodszego i średniego pokolenia fascynuje cielesność w muzyce, a właściwie odkrywanie na nowo jej potencjału. Fizyczność jest czymś najbardziej podstawowym i pierwotnym w wykonywaniu muzyki: to, jak trzymamy instrument, jak przez lata ćwiczymy odpowiednią postawę do gry, jak dotykamy „ciała" instrumentu, wpływa na to, jaki wydobywamy z niego dźwięk. Jednak te najbardziej oczywiste fakty i obserwacje przez stulecia pozostawały w cieniu samego dźwięku. Dziś hierarchia między dźwiękiem a cielesnością w muzyce zaczyna się nie tyle odwracać, co zanikać. W utworach, które prezentujemy, fizyczność muzyka nie służy jedynie do tworzenia samego dźwięku, ale stapia się z nim, tworząc dźwiękowo-wizualną całość, ciało nie jest jedynie narzędziem, ale współ-instrumentem. Widz nie jest statyczną parą uszu, umieszczoną w idealnie akustycznej przestrzeni koncertowej, dlatego też utwory i instalacje nie ograniczają się wyłącznie do warstwy dźwiękowej. Tak samo je „widać" jak i słychać.

Usta przeobrażające się w „dźwiękową maszynę", dotyk, nacisk, tarcie dłoni, które tworzą dźwięk, przetwarzane na muzykę fale mózgowe – to tylko niektóre tematy obecne w wystawie-dokumentacji. Muzycy zostają oderwani od swoich tradycyjnych ról, od wykonywania muzyki koncertowej, stają się performerami, ich fizyczność podglądana przez wielkie szkło powiększające jest równoprawna muzyce. Partytury zawierają nie tylko nuty, ale też uwagi od kompozytora dotyczące reżyserii, ruchu ciała wykonawcy, natomiast nuty-dźwięki są konsekwencją dotyku, pocierania, szarpania, itp. Prezentujemy również twórców, którzy tworzą specjalne przestrzenie do słuchania, oglądania i wykonywania utworów. Pokazujemy kompozytorów, którzy zmieniają „metabolizm" percepcji, a nawet obiniżają temperaturę przestrzeni swojego utworu tak, aby fizycznie zaagnażowana publiczność mogła swoją cielesność odczuć wyraźniej, czasem wręcz zobaczyć swój oddech.

Koncert prawykonań

14 czerwca, 20.00

· Aleksandra Gryka

W.ALTER's(Z.). na głos, dwóch perkusistów i dwóch pianistów. (2014)

· Andrzej Kwieciński

non si puo fuggire na głos i fortepian flażoletowy na osiem rąk. (2014)

· Sławomir Wojciechowski

Machina zawiła na sopran, preparowany fortepian, sampler, przedmioty i dwóch perkusistów. (2014)

· Wojciech Blecharz

September (the next reading) na głos, fortepian (dwóch wykonawców) i dwie perkusje (2013-2014)

Wykonawcy:

Barbara Kinga Majewska – sopran

Zespół KWADROFONIK w składzie:

Emilia Sitarz,  Bartłomiej Wąsik – fortepian,

Magdalena Kordylasińska-Pękala, Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne

Reżyseria: Yulka Wilam

Reżyseria dźwięku: Robert Migas

[...] Powracającym tematem w trakcie rozmów między muzykami, kompozytor(k)ami i reżyserką sobotniego koncertu było zagadnienie „pieśni", czy taka „przestarzała" forma ma szansę na adekwatne wyrażenie czegoś aktualnego, uniwersalnego? Mówiliśmy dużo o muzyce popowej, która zupełnie zdominowała „przestrzeń dźwiękową", wyparła staroświecką pieśń swoją wszędobylską piosenką, jako sztandarową formą pop-artu. Mówiliśmy o ograniczeniu i odradzaniu się języka, w jakim języku w ogóle pisać te nasze pieśni(?) piosenki(?), jaki ma być ich przekaz? W trakcie rozmów przewijał się Wittgenstein, współczesne diwy: Beyoncé, Amy Winehouse, poezja Witolda Wirpszy, post-rockowe piosenki Marka Hollisa, Red Hot Chili Peppers, flażoletowy fortepian na osiem rąk, siedemnastowieczne libretta operowe, barokowe ciaccony. Dyskutowaliśmy o tym, jak pracować z Basią Majewską, jak myśleć o jej klasycznie szkolonym głosie, Basia powidziała nam, że nie wierzy, w akademickie przesądy o higienie głosu, że jak będzie trzeba to będzie szeptać, dyszeć, krzyczeć, śpiewać...

Ola Gryka nic chciała nic powiedzieć o swoim utworze, tylko przesłała następującą notkę:

L.Wittgenstein Philosophische Untersuchungen;echophrasia;A Turing

machine;L.Caroll;Schrödinger;Zusammenhang;singularity;1_1, 1_0, 1, 0.

Otwarte warsztaty

15 czerwca 19.00

James Tenney

Having never written a note for persussion (1971)

Koordynacja muzyczna: Wojtek Blecharz

Jak co roku prezentujemy utwór, do wykonania którego zapraszamy widzów, a w szczególności tych, którzy „nigdy w życiu nie zagrali nawet jednego dźwięku". W 40-osobowej orkiestrze składającej się z instrumentów perkusyjnych i różnego rodzaju złomu, wykonamy legendarny utwór amerykańskiego kompozytora James'a Tenneya, zanotowany na pocztówce. Wspólne wykonanie utworu zwieńczy niedzielny koncert. Nie trzeba znać nut, nie trzeba mieć poczucia rytmu, wystarczy mieć wyobraźnię i wolny wieczór. Będzie głośno (choć zacznie się bardzo cicho)... Jeżeli chcesz wziąć udział, wyślij zgłoszenie: zostanperkusista@gmail.com

15 czerwca, 20.00

Ucho / oko. Koncert

· Patricia Alessandrini

Bodied chambers (2013)

Wykonanie: Seth Woods – wiolonczela

· Karol Nepelski

Homo sonans (2009)

Wykonanie: Karol Nepelski

Elektronika: Piotr Madej, Marek Chołowiecki

· Jagoda Szmytka

Körperwelten. Study of fragmented ONE

na amplifikowany instrument smyczkowy, projekcję dźwiękową i wideo (2008)

Wykonanie: Anna Kwiatkowska – skrzypce

· Vinko Globokar

Corporel (1984)

Wykonanie: Katarzyna Kadłubowska

· James Tenney

Having never written a note for percussion (1971)

Wykonanie: Uczestnicy festiwalu Instalakcje 3

· Koordynacja muzyczna: Wojtek Blecharz

Ostatni koncert Instalakcji powraca do tematyki cielesności i w pewnym sensie dopełnia festiwalową wystawę (lub, jeśli ktoś woli, na odwrót). Bodied Chambers to utwór na preparowaną wiolonczelę, autorstwa mieszkającej w Paryżu kompozytorki Patricii Alessandrini. W jej kompozycji wiolonczela staje się głośnikiem dla dźwięku elektronicznego, protezą czy przedłużeniem ciała wiolonczelisty. Wykonawca „wszczepia" dźwięk do ciała wiolonczeli za pomocą przetworników i mikrofonów, które są umiejscowione na jego ciele.

Kolejnym krokiem do umuzyczniania cielesności jest utwór Karola Nepelskiego Homo Sonans,  w którym to nagie ciało kompozytora podłączone jest do specjalnie zaprojektowanych mikrofonów kontaktowych, zbierających dźwięki bezpośrednio z wnętrza ciała artysty,  które następnie przetwarzane są w intrygującą sonosferę.

Körperwelten. study of fragmented ONE Jagody Szmytki, to jak pisze sama kompozytorka, studium ciała w jego przejawach życia: „życia/ciała instrumentu, życia/ciała akustycznej przestrzeni i tego jak ciało, instrument i przestrzeń topnieją i mieszają się w JEDNO". Dodatkowo w elektronicznej warstwie utworu zostanie wykorzystany materiał dźwiękowy i wizualny, nagrany z wnętrza żył kompozytorki, zarejestrowany za pomocą maszyny Dopplera.

W kolejnej odsłonie Katarzyna Kadłubowska przekształci swoje ciało w instrument (perkusyjny), w klasycznym i jednym z najbardziej ikonicznych utworów z nurtu „cielesności" ?Corporel francuskiego kompozytora Vinko Globokara z 1984 roku.

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE

15 czerwca, 13.00

Marcin Masecki oraz Orkiestra Dęta Ochotniczej Straży Pożarnej w Słupcy

Symfonia Zwycięstwo

Kapelmistrz: Jan Jasiński

Koncepcja programowa: Antoni Beksiak

Współpraca: Orkiestra Dęta Ochotniczej Straży Pożarnej w Słupcy, Miejski Dom Kultury w Słupcy

Marcin Masecki, pianista, kompozytor i improwizator zawsze na bakier z konwencjami i  szablonami, tym razem pracował z Orkiestrą Dętą Ochotniczej Straży Pożarnej w Słupcy. Napisał dla niej wielką formę, Symfonię nr 1, o której powiedział: „zależy mi na uzyskaniu efektu pewnej nieludzkiej jakby maszyny, ogromnej katarynki, ale proszę się nie obawiać, nie będzie to odbywać się kosztem ludzkim". Słupecka orkiestra pod wodzą kapelmistrza Jana Jasińskiego  uważana jest za jedną z najlepszych w Polsce, jednak - tak jak wiele tego rodzaju zespołów pozostaje poza ogólnopolskim obiegiem medialnym. Tymczasem ruch orkiestr dętych uosabia nie tylko silne wielkopolskie tradycje muzyczne, lecz także fenomen społecznego zaangażowania. Ich występy stanowią ważkie wydarzenia w życiu małych miast i współtworzą lokalną tożsamość.

Wydarzenie prezentuje niekonwencjonalne gatunki muzyczne, które nie mają ugruntowanego miejsca na tradycyjnych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce.

Formuła Instalakcji obejmuje instalacje dźwiękowe, instalacje audiowizualne, rzeźby dźwiękowe, teatr instrumentalny, sztuki performatywne, interdyscyplinarne i multimedialne formy muzyczne. Tematem trzeciej już edycji Festiwalu jest Ciało i jego metafora w muzyce.

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Teatr
Wojna o teatr w Kielcach skończy się zarządem komisarycznym w Świętokrzyskiem?
Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?