Silna polska ekipa w Edynburgu

Dwa wyjątkowe projekty przygotowujemy na tegoroczną edycję jednej z największych i najważniejszych kulturalnych imprez Europy, jaka od 67 lat odbywa się latem w Edynburgu - pisze Jacek Marczyński.

Publikacja: 30.06.2014 19:10

"Pieśni Leara" fot. Z.Warzynski

"Pieśni Leara" fot. Z.Warzynski

Foto: IAM

Już kilka miesięcy temu na liście „Top Twelve" – najbardziej oczekiwanych wydarzeń tegorocznego festiwalu – znalazł się spektakl, jaki specjalnie dla Edynburga przygotowuje Teatr Pieśń Kozła. Nasz zespół zdobył ogromne uznanie, prezentując tam w 2012 roku w prestiżowym programie Fringe'u inne swoje przedstawienie „Pieśni Leara".

– Te występy spowodowały rzecz bez precedensu – opowiada Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśń Kozła. – Fringe postanowił współfinansować nasz nowy projekt. Tak zaczął powstawać spektakl „Return to the Voice" oparty na tradycyjnych pieśniach szkockich.

Prace nad widowiskiem zostały poprzedzone licznymi poszukiwaniami w szkockich archiwach. Grzegorz Bral postanowił sięgnąć do muzyki nieskażonej późniejszymi przetworzeniami, opierającej się na archaicznych skalach i posługującej się archaicznym dziś językiem gaelickim. Do współpracy zaprosił Annę–Marię Jopek, a także kompozytorów Macieja Rychłego i Jean-Claude Acquaviva (z którymi pracował przy „Pieśniach Leara"). Premiera „Return to the Voice" odbędzie się w Edynburgu 6 sierpnia, pokazy zaplanowano do 25 sierpnia. Spektakl o dawnej szkockiej kulturze nabiera szczególnego znaczenia, bo przecież we wrześniu odbędzie się referendum, które ma zadecydować o ewentualnej niepodległości Szkocji.

Natomiast 17 sierpnia w Edynburgu wystąpi I,Culture Orchestra. Tę orkiestrę powołał do życia cztery lata temu Instytut Adama Mickiewicza. Tworzą ją wyłaniani drogą przesłuchań młodzi muzycy z Polski, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji, Armenii i Azerbejdżanu.

– Zaproszenie I,Culture Orchestra na ten prestiżowy festiwal traktujemy jak ogromne wyróżnienie – mówi Ewa Bogusz-Moore z Instytutu Adama Mickiewicza. I podkreśla, że o ile Polacy mają okazję sprawdzenia swych umiejętności w rożnych europejskich orkiestrach młodzieżowych, to dla muzyków z pozostałych krajów I,Culture Orchestra jest jedyną taką szansą. O 111 miejsc ubiegało się w tym roku ponad 600 kandydatów.

Dyrektor festiwalu w Edynburgu Jonathan Mills uważa, że występ I,Culture Orchestra ma znaczenie szczególne. – Z okazji setnej rocznicy wybuchu I wojny światowej – mówi – tegorocznym tematem przewodnim są dla nas związki między kulturą a konfliktami. Mottem zaś stwierdzenie, że okoliczności polityczne mogą się zmieniać, ale ludzka wolność musi pozostać wartością niezmienną. O tym przypomni koncert I,Culture Orchestra.

Muzycy z siedmiu krajów zaprezentują się pod batutą cenionego w Wielkiej Brytanii młodego ukraińskiego dyrygenta Kirilla Karabitsa i w utworach Polaka Andrzeja Panufnika i Rosjanina Dymitra Szostakowicza. Będą to: polska „Sinfonia Elegiaca" o antywojennej wymowie oraz VIII Symfonia „Leningradzka", którą Szostakowicz zaczął pisać w 1941 roku w oblężonym przez hitlerowców Leningradzie.

Aktywność naszych artystów w Edynburgu wzrosła wraz z premierą „Króla Rogera" Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego w 2007 roku. Od tego momentu we współorganizację polskich projektów na tym festiwalu włączył się Instytut Adama Mickiewicza.

Jacek Marczyński

Już kilka miesięcy temu na liście „Top Twelve" – najbardziej oczekiwanych wydarzeń tegorocznego festiwalu – znalazł się spektakl, jaki specjalnie dla Edynburga przygotowuje Teatr Pieśń Kozła. Nasz zespół zdobył ogromne uznanie, prezentując tam w 2012 roku w prestiżowym programie Fringe'u inne swoje przedstawienie „Pieśni Leara".

– Te występy spowodowały rzecz bez precedensu – opowiada Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśń Kozła. – Fringe postanowił współfinansować nasz nowy projekt. Tak zaczął powstawać spektakl „Return to the Voice" oparty na tradycyjnych pieśniach szkockich.

Pozostało 82% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły