Cykl otworzy Kielecki Teatr Tańca z nietypową choreografią „Metamorfozy” (2007) Iry Nadii Kodiche, która modern jazz potrafi zmieszać z elementami tańców arabskich. Zaraz po nim Lubelski Teatr Tańca pokaże swój głośny „N.N.” (2008) – spektakl poświęcony postaci wybitnego, choć dotkniętego straszliwą w skutkach schizofrenią, tancerza Wacława Niżyńskiego. Podobnie jak w „Strzałce czasu” opisującej historię Horsta Bienka (choreografia Rafał Dziemidok), w głównego bohatera wcielają się tu dwie osoby. Jedna z nich to odpowiednik osoby zdrowej, żyjącej w zwykłym świecie, druga – symbol chorego umysłu uwięzionego w krainie fantazji.
Lublinianie zatańczą jeszcze dwukrotnie – w „48/4” (LTT) oraz „Daleko od ciała” (grupa d&a dance action). „48/4” porusza popularny w teatrze tańca temat zamknięcia w jednym miejscu grupy osób i podglądaniu w niemal laboratoryjnych warunkach emocjonalnych relacji między nimi. A „Daleko od ciała” poświęcono dla odmiany porozumieniu międzyludzkiemu. Nowa formacja d&a dance action prowadzona jest przez Darię Dziedzic i Annę Żak, tańczącą w Lubelskim Teatrze Tańca.
Niestety, z powodu choroby aktora odwołano zaplanowaną na 19 lipca wizytę Krakowskiego Teatru Tańca, ale i tak warto poczekać do końca lipca, gdy gośćmi Przeglądu Polskiej Sceny Tańca Współczesnego będą artyści z Teatru Okazjonalnego z Sopotu. Wystawią solo Joanny Czajkowskiej „Powiększenie”, spektakl stworzony na podstawie poezji Zbigniewa Herberta oraz „Alchemika halucynacji” i „Infantki” Jacka Krawczyka. W opisie tego ostatniego czytamy: „Spektakl kreuje postać femme fatale, która dominuje wyraźnie nad mężczyzną – niewolnikiem. Jej mistyczna siła tkwi w demonicznym erotyzmie, który magnetyczną siłą przykuwa do niej mężczyzn”.
[ramka][b]Przed nami[/b]
[srodtytul]sobota (11.07)[/srodtytul]