Już sama technika ekstremalnego tańca butoh, do której często odnosi się były aktor teatru klaunów Licedej, złamałaby niejednego. A reżyser dorzuca do niej komedię dell’arte, pantomimę, taniec współczesny, happening, elementy sztuki cyrkowej...
Dlatego ci, których zobaczymy podczas Festiwalu Gorzkie Żale na scenie Centralnego Basenu Artystycznego będą nie tylko bohaterami prezentowanej sztuki, ale też w ogóle bohaterami światowego teatru. Teatru przez duże „T”.
Derevo wystawi jeden ze swoich najsłynniejszych spektakli „La Divina Commedia”. Ale niech nikogo nie zmyli tytuł – to nie adaptacja „Boskiej komedii” Dantego. Piekielne kręgi są tu czymś w rodzaju cyrkowej areny, a przedziera się przez nie postać poety.
Widz zostanie zaproszony w przerażający momentami świat swobodnie płynących skojarzeń. Prowadzić go przezeń ma piękna modelka La Divina. Mijane sceny zawładną naszą wyobraźnią – czerwone płachty przypominające morze krwi uniosą się nad głowami czwórki aktorów, spadnie na nich śnieg, pękną lustra, zapłonie ogień, pojawią się znaki zodiaku. Nie każdy ze spokojem wytrzyma scenę ruchu z brzytwą, konania na krzyżu czy szaleńczych tańców w kręgu (widać, że Anton Adassiński wyraźnie wziął sobie do serca napis, który Dante umieścił nad bramą piekieł: „Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy [tu] wchodzicie”)...
Lider wybrał dla swoich artystów z Petersburga najtrudniejszą ze wszystkich dróg – połączył dramat z komedią, burleską i niezwykle plastyczną wizją. Dzięki temu wszyscy zostaną – chcąc nie chcąc – wciągnięci w niezwykłe, piekielne misterium.