Yi Peng 3 wykonał "zadziwiający manewr". Dziesięć dni później uszkodzony został podmorski kabel

Statek towarowy Yi Peng 3, który jest obecnie otoczony w cieśninie Kattegat przez duńskie i niemieckie okręty wojenne, zahamował tuż nad trzema kablami łączącymi wyspę Læsø ze Szwecją - podaje duńska telewizja TV2. Dziesięć dni później uszkodzone zostały podmorskie kable łączące Litwę ze Szwecją oraz Finlandię z Niemcami. O udział w przecięciu tych kabli podejrzewany jest właśnie statek Yi Peng 3.

Publikacja: 28.11.2024 15:23

Statek towarowy Yi Peng 3

Statek towarowy Yi Peng 3

Foto: Mikkel Berg Pedersen / Ritzau Scanpix / AFP

7 listopada 2024 r. tuż przed godziną 9:00 wydarzyło się coś niezwykłego. 224-metrowy chiński statek towarowy, płynący z pełną mocą na południe od Kattegat, zaczął nagle zwalniać aż do momentu, kiedy poruszał się z prędkością około jednego kilometra na godzinę. „Leżał" w ten sposób przez około pięć minut, aż śruby ponownie ruszyły i statek popłynął na południe przez cieśniny Kattegat i Øresund, kierując się w stronę rosyjskiego portu Ust-Ługa. 

Niewiele osób słyszało wówczas o statku towarowym Yi Peng 3 – zauważa TV2. Teraz to się zmieniło, bo jego nazwa pojawiła się w mediach całego świata a sam statek zatrzymany jest w cieśninie Kattegat, otoczony przez duńskie, szwedzkie i niemieckie okręty wojenne. Władze próbują ustalić, czy Yi Peng 3 nie jest zamieszany w sabotaż kabli telekomunikacyjnych na dnie Bałtyku.

Czytaj więcej

Duńczycy złapali morskiego dywersanta. Chiński statek uszkodził kable?

Tajemniczy manewr w Læsø

Jak dotąd skupiono się na dwóch podejrzanych okolicznościach, w których Yi Peng 3 przepłynął nad kablami na morskim dnie w okolicach Gotlandii i na południu Szwecji. Teraz TV2 donosi o kolejnym nietypowym manewrze statku Yi Peng 3, dokonanym 7 listopada, a więc dziesięć dni przed uszkodzeniem kabli na Morzu Bałtyckim.

Dane AIS (Automatic Identification System, system wskazujący pozycję statku) pokazują, że Yi Peng 3 przepłynął nad dwoma kablami zasilającymi i kablem do transmisji danych przy zmniejszonej prędkości w pobliżu  Læsø, największej wyspy w cieśninie Kattegat. Potem zatrzymał się w odległości około 850 metrów po minięciu kabli.

Jak wynika z danych AIS, nigdzie indziej na trasie podróży z Port Said w Egipcie do Ust-Ługi w Rosji kapitan nie wykonywał podobnych manewrów. 

Czytaj więcej

Uszkodzony drugi podmorski kabel internetowy. Nikt nie wierzy, że to przypadek

Manewr „podejrzany”

TV 2 rozmawiała z trzema obecnymi i byłymi kapitanami okrętów wojennych, którzy niezależnie od siebie określili manewr Yi Peng 3 „podejrzanym”. Według Jensa Wenzela Kristoffersena, analityka ds. obronności w Nordic Defence Analysis i byłego kapitana, istnieje ryzyko, że Yi Peng 3 uszkodził kable łączące Danię i Szwecję. - Uważam za podejrzane, że statek handlowy, będący w zasadzie w tranzycie z jednego portu do drugiego, zachowuje się w ten sposób. Statek handlowy zwykle tego nie robi – powiedział Kristoffersen. Dodał, że kapitan statku powinien wyjaśnić ten manewr podczas przesłuchania. 

Czytaj więcej

Kto niszczy gazociągi i kable na Bałtyku? Tajemnicze awarie

Vermund Søgaard-Sørensen, emerytowany kapitan marynarki wojennej, również uważa, że ​​manewr ten jest „podejrzany”. Jak zauważył, w pobliżu nie widać było żadnych statków, które mogłyby spowodować, że kapitan Yi Peng zdecydował się zahamować. - Na podstawie śladów AIS widać, że statek nie wykonał żadnego manewru w stosunku do innego statku. Dlatego podejrzane jest zmniejszenie prędkości tuż nad lub za kablami – dodaje analityk ds. obronności Jens Wenzel Kristoffersen.

Kable, nad którymi zatrzymał się Yi Peng 3, to dwa kable energetyczne i kabel służący do przesyłania danych pomiędzy Danią a Szwecją. Noszą nazwy Kattegat 2 i Konti-Skan. 

Ostatecznie, jak przypomina TV2, operatorzy kabli, firmy TDC Net i Energinet nie zgłosili usterek, ale później, 17 i 18 listopada doszło do przerwania dwóch innych połączeń telekomunikacyjnych na Bałtyku, łączących Litwę ze Szwecją oraz Finlandię z Niemcami.

7 listopada 2024 r. tuż przed godziną 9:00 wydarzyło się coś niezwykłego. 224-metrowy chiński statek towarowy, płynący z pełną mocą na południe od Kattegat, zaczął nagle zwalniać aż do momentu, kiedy poruszał się z prędkością około jednego kilometra na godzinę. „Leżał" w ten sposób przez około pięć minut, aż śruby ponownie ruszyły i statek popłynął na południe przez cieśniny Kattegat i Øresund, kierując się w stronę rosyjskiego portu Ust-Ługa. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1020
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1019
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1017
Świat
Donald Trump spotka się w Paryżu z Wołodymyrem Zełenskim?
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1016