Reklama

Szwedzka wojna z seksistowską reklamą

Już wkrótce ze Szwecji mogą zniknąć reklamy z półnagimi kobietami zachęcające do zakupu samochodów czy maszynek do golenia. Rząd tego kraju rozważa bowiem wprowadzenie zakazu reklam, które zawierają treści mogące dyskryminować, poniżać bądź obrażać przedstawicieli obu płci.

Aktualizacja: 18.01.2008 14:02 Publikacja: 17.01.2008 17:27

– Ciało nie ma żadnego związku z produktem – uważa ekspert rządu Eva-Maria Svensson, która opracowała raport w sprawie seksistowskich reklam. Jej zdaniem szkodliwe są także treści, które eksponują kobiety bądź mężczyzn w typowych dla tych płci rolach, np. chłopców naprawiających samochód bądź dziewczynki wieszające pranie. – Tego typu treści kształtują stereotypy i szkodzą staraniom naszego społeczeństwa służącym równouprawnieniu – ocenia Svensson.

Nowe przepisy miałyby wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku. Za ich złamanie groziłaby kara grzywny.

W Szwecji, która jest światowym liderem w dziedzinie równouprawnienia płci, funkcjonuje już rada etyczna do spraw dyskryminującej płeć reklamy. Przyjmuje ona jednak tylko skargi od konsumentów oraz wskazuje producentów treści reklamowych poniżających kobiety bądź mężczyzn. Nie pociąga to za sobą jednak żadnych konsekwencji prawnych.

Już poprzedni premier Göran Persson groził podjęciem batalii prawnej przeciwko „seksizmowi publicznych przestrzeni” i potępiał „poniżające, ogłupiające, niemalże pornograficzne zaśmiecanie nim społeczeństwa”.

Propozycjom pani Svensson sprzeciwiło się Szwedzkie Stowarzyszenie Reklamodawców, argumentując, że istniejące regulacje są wystarczające. Zapowiedziało też powołanie specjalnego ombudsmana, który pomógłby się pozbyć przejawów seksizmu w reklamie.

Reklama
Reklama

Rządowa ekspert uważa jednak, że to za mało. – Przedsiębiorcy nie mogą, a nawet nie powinni, sami ponosić odpowiedzialności za osiąganie demokratycznych celów, jakie wyznaczyło sobie społeczeństwo – oznajmiła na konferencji prasowej.

– Ciało nie ma żadnego związku z produktem – uważa ekspert rządu Eva-Maria Svensson, która opracowała raport w sprawie seksistowskich reklam. Jej zdaniem szkodliwe są także treści, które eksponują kobiety bądź mężczyzn w typowych dla tych płci rolach, np. chłopców naprawiających samochód bądź dziewczynki wieszające pranie. – Tego typu treści kształtują stereotypy i szkodzą staraniom naszego społeczeństwa służącym równouprawnieniu – ocenia Svensson.

Reklama
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1334
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Świat
Podcast „Rzecz o geopolityce”: Europa straciła swoje wartości? Chiny w kryzysie wewnętrznym
Świat
Biały Dom: Stany Zjednoczone Ameryki są coraz bardziej zmęczone tą wojną
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1332
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1331
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama