"Tatrzański mit wiecznie żywy w Polsce"

- Początków tej fascynacji góralszczyzną trzeba się doszukiwać w XIX w. Polacy już wtedy uwielbiali Zakopane - mówi Julita Dembowska z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

Aktualizacja: 31.01.2018 22:24 Publikacja: 31.01.2018 18:49

"Tatrzański mit wiecznie żywy w Polsce"

Foto: archiwum prywatne

"Rzeczpospolita": Tatrzański Park Narodowy zażądał od Polskich Kolei Linowych zaprzestania korzystania z Kasprowego Wierchu i demontażu kolejki linowej. Właściciele mówią, że to absurd, i odwołują się do symbolicznej roli, jaką odgrywa w świadomości Polaków kolejka wiodąca na ten szczyt. Skąd wziął się ów mit?

Julita Dembowska: Góry to nie tylko miejsce, ale także zespół mitów i legend, które narastają wokół nich przez wieki. Myślę, że to przywiązanie do Kasprowego Wierchu wiąże się właśnie z funkcjonującą tam od kilkudziesięciu lat kolejką. Bo jeżeli spojrzymy na ten szczyt, to ani nie jest to najwyższy szczyt w Tatrach, ani nie wiąże się z nim tak wiele legend, jak chociażby z Giewontem. Każdy kojarzy przecież opowieść o śpiącym rycerzu, który ma się obudzić, jeśli Polska znajdzie się w wielkim zagrożeniu. Giewont w międzywojniu przedstawiano też jako głowę Józefa Piłsudskiego. Tuż po jego śmierci w jednej ze ścian szczytu dopatrzono się nawet profilu Marszałka z charakterystycznymi wąsami, który miał wskazywać, że to on był tym zaklętym rycerzem.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Społeczeństwo
Parada Równości 2025 w Warszawie. Tęczowe platformy przejechały przez centrum
Społeczeństwo
Parada Równości przeszła ulicami Warszawy. Nie obyło się bez incydentów
wydarzenie
Wystawa Porsche w Warszawie. Setki unikatowych modeli w centrum stolicy
Społeczeństwo
Czy chińskie autobusy w Warszawie mogą być zagrożeniem? Ekspert wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Społeczeństwo
Antysemicka impreza w miejskim lokalu. Władze stolicy: nie mogliśmy temu zapobiec