Reklama

Długa polska droga do pracy

Średnio: niecałe 40 minut. Czasem nawet ponad dwie godziny zajmuje Polakom dojazd do pracy. Takie sytuacje to efekt nierównego rozwoju kraju – twierdzi ekspert.

Aktualizacja: 06.11.2015 06:15 Publikacja: 05.11.2015 19:41

Korek w centrum Warszawy

Korek w centrum Warszawy

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

– Do wszystkiego w życiu można się przyzwyczaić. Nawet do wstawania o 3.45 – opowiada Anna, urzędniczka resortu pracy, która codziennie dojeżdża do stolicy ponad 170 km z Lublina. Z dworca wyrusza o 5.17, na miejscu jest tuż przed ósmą rano. – W naszym mieście nie było dla mnie zajęcia – tłumaczy.

To nie jest odosobniony przypadek. – Mamy prokuratora, który codziennie przyjeżdża z Katowic – mówi Mateusz Martyniuk, rzecznik Prokuratury Generalnej.

Z problemem braku rąk do pracy boryka się niejedna firma. Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesitu mówi: – Zakłady mamy rozlokowane w różnych miejscach we Wrocławiu, w Łodzi czy w Radomsku i praktycznie wszędzie dowozimy pracowników. Niektórzy mają do firmy nawet 70 km.

Z tegorocznej Diagnozy Społecznej wynika, że Polacy dojeżdżają do pracy przeciętnie 38 minut w jedną stronę (w poprzednich latach tego nie badano). Ale jeśli wykonują zawód inżyniera, architekta, budowlańca czy po prostu pracują w fabryce, dojazd wydłuża się niemal do godziny. Albo i bardziej.

Dlaczego jeżdżą? Bo znaleźli wymarzoną pracę, a nie stać ich na przeprowadzkę. – Nie da się sprzedać mieszkania w Lublinie i kupić innego o podobnym standardzie w stolicy. W ogólnym rozrachunku korzystniej jest dojeżdżać – mówi prof. Janusz Czapiński, autor Diagnozy. Motywację części osób do przeprowadzki osłabia to, że firmy na własny koszt dowożą je do pracy. Ci mający dzieci nie chcą, by zmieniały szkołę czy przedszkole.

Reklama
Reklama

Zdaniem demograf prof. Krystyny Iglickiej konieczność wielogodzinnych dojazdów to efekt braku polityki zrównoważonego rozwoju. – Stawiając na duże ośrodki, traciliśmy szansę rozwoju tych małych. Przez to na prowincji brakuje miejsc pracy. W nadmiarze są tylko zmęczeni dojazdami Polacy.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Ewakuacja pasażerów z samolotu na lotnisku Kraków-Balice
Społeczeństwo
Wiceszefowa MEN: Dorośli często lekceważą problem hejtu. To może skończyć się tragicznie
Społeczeństwo
Nie żyje Mirosław Chojecki, członek KOR, współtwórca niezależnego ruchu wydawniczego w PRL
Społeczeństwo
Lekcja historii na cmentarzu. Rybnik i Racibórz uczą o tolerancji
Reklama
Reklama