Pakistańskie podręczniki promują nietolerancję religijną

Pakistańskie podręczniki szkolne przedstawiają przedstawicieli mniejszości religijnych w kraju - w tym hindusów i chrześcijan, jako "niegodnych zaufania" i wyznających "gorsze religie" - wynika z raportu przygotowanego we współpracy z amerykańską Komisją na rzecz Wolności Religijnej (USCIRF).

Aktualizacja: 17.04.2016 09:39 Publikacja: 17.04.2016 09:20

Pakistańskie podręczniki promują nietolerancję religijną

Foto: 123RF

Raport zatytułowany "Nauczanie nietolerancji w Pakistanie" zawiera analizę 78 podręczników szkolnych dostępnych na pakistańskim rynku i przeznaczonych dla uczniów klas 5-10. Przygotowała go pakistańska organizacja pozarządowa Fundacja na rzecz Pokoju i Edukacji. Stanowi on kontynuację raportu sporządzonego w 2011 roku przez pakistańską komisję.

- Pakistańskie podręczniki przedstawiają obywateli nie będących muzułmanami jako outsiderów, osoby niepatriotyczne i gorsze od muzułmanów. Jest w nich pełno błędów i przeinaczeń - powiedział przewodniczący amerykańskiej Komisji Robert P. George. - W podręcznikach brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do praw mniejszości religijnych i ich pozytywnego wkładu w rozwój Pakistanu. Robert P. George dodał, że stan podręczników pokazuje jaki jest obecnie poziom wolności religijnej w Pakistanie. 

W raporcie można znaleźć liczne przykłady tekstów promujących nietolerancję. W podręczniku dla uczniów ósmej klasy można przeczytać, że "wielu muzułmanów prowadzi dziś dżihad w obronie religii, chroniąc uciemiężonych braci i uwalniając ich od tyranii. Uczeń, który sam nie może wziąć udział w dżihadzie powinien przynajmniej wesprzeć go finansowo". 

Z kolei podręcznik do 10 klasy uczy, że "ponieważ muzułmanie wyznają inną religię, kulturę i mają inny system społeczny niż niemuzułmanie, niemożliwe jest współpracowanie z Hindusami".

W podręczniku do 6 klasy można przeczytać, że "chrześcijanie nauczyli się tolerancji i dobroci serca od muzułmanów. Sprawiedliwe traktowanie chrześcijan i dobre zarządzanie nimi przez władze w Pendżabie podniosło tamtejszy poziom życia".

- To bardzo smutne dla nas, Pakistańczyków, że dziś to co było sensem powstania naszego kraju, czyli swoboda wyznania, dziś nie istnieje - powiedział przedstawiciel pakistańskiej fundacji, która przygotowała raport, Azhar Hussain.

Raport zatytułowany "Nauczanie nietolerancji w Pakistanie" zawiera analizę 78 podręczników szkolnych dostępnych na pakistańskim rynku i przeznaczonych dla uczniów klas 5-10. Przygotowała go pakistańska organizacja pozarządowa Fundacja na rzecz Pokoju i Edukacji. Stanowi on kontynuację raportu sporządzonego w 2011 roku przez pakistańską komisję.

- Pakistańskie podręczniki przedstawiają obywateli nie będących muzułmanami jako outsiderów, osoby niepatriotyczne i gorsze od muzułmanów. Jest w nich pełno błędów i przeinaczeń - powiedział przewodniczący amerykańskiej Komisji Robert P. George. - W podręcznikach brak jest natomiast jakichkolwiek odniesień do praw mniejszości religijnych i ich pozytywnego wkładu w rozwój Pakistanu. Robert P. George dodał, że stan podręczników pokazuje jaki jest obecnie poziom wolności religijnej w Pakistanie. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
"Ukryta kamera w pałacu Putina". Pokazano nagrania z luksusowej rezydencji
Społeczeństwo
Policja zakończyła propalestyński protest na uniwersytecie w Amsterdamie
Społeczeństwo
Rosyjska dziennikarka aresztowana za posty w mediach społecznościowych sprzed lat
Społeczeństwo
Korei Południowej grozi załamanie rynku wewnętrznego. Kraj się wyludnia
Społeczeństwo
Chińczycy wysłali sondę kosmiczną na "ciemną stronę Księżyca"