Reklama

Sondaż: Wytyczać buspasy kosztem komfortu kierowców? Polacy podzieleni

"Czy Pani/Pana zdaniem władze polskich miast powinny wprowadzać rozwiązania (buspasy, wysokie opłaty za parkowanie, wydzielanie ścieżek rowerowych) skłaniające do rezygnacji z poruszania się po mieście samochodem?" - takie pytanie zadaliśmy uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl.

Publikacja: 24.10.2022 15:45

Buspas na ulicy Puławskiej

Buspas na ulicy Puławskiej

Foto: PAP, Leszek Szymański

arb

W ostatnich dniach wiele kontrowersji wzbudziło uruchomienie w Warszawie buspasa na ulicy Puławskiej - między granicą miasta a ulicą rotmistrza Witolda Pileckiego. Od początku października kierowcy skarżą się, że decyzja o wydzieleniu jednego pasa ruchliwej ulicy dla autobusów powoduje, że na ul. Puławskiej formuje się gigantyczny korek.

"Puławska to bardzo ważna trasa dla Warszawskiego Transportu Publicznego. Jeżdżą nią autobusy 8 linii (209, 709, 715, 727, 737, 739, 809, 815), które przewożą niemal 140 tys. osób dziennie. W godzinach szczytu na przystankach zatrzymują się 22 autobusy. Niestety, dotychczas zdarzały się dni, kiedy w porannym szczycie czas przejazdu w kierunku Mokotowa był nawet dwa razy dłuższy niż wynikałoby to z rozkładu" - czytamy na stronie Zarządu Dróg Miejskich.

Otwarcie buspasa poskutkowało m.in. powstaniem petycji, której autorka domaga się, by buspas funkcjonował tylko w dni powszednie, w godzinach szczytu.

Działania władz miejskich wytyczających buspasy, a także ścieżki rowerowe kosztem pasów dla samochodów osobowych, wywołują regularne protesty kierowców.

Reklama
Reklama

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl zapytaliśmy czy - ich zdaniem - władze polskich miast powinny wprowadzać rozwiązania (buspasy, wysokie opłaty za parkowanie, wydzielanie ścieżek rowerowych) skłaniające do rezygnacji z poruszania się po mieście samochodem.

Na tak zadane pytanie "tak" odpowiedziało 35,9 proc. respondentów.

Odpowiedzi "nie" udzieliło 35,6 proc. ankietowanych.

Zdania w tej kwestii nie ma 28,5 proc. respondentów.

- Za dodatkowymi rozwiązaniami opowiada się 42% osób w wieku od 35 do 49 lat. Rozwiązania sugerujące rezygnację z samochodu popiera 43% badanych w miastach o wielkości do 20 tys. mieszkańców. Co druga badana osoba (50%) z dochodem przekraczającym 5000 zł netto popiera wprowadzanie rozwiązań skłaniających do rezygnacji z przemieszczania się po mieście autem - komentuje wyniki badania Justyna Sobczak, senior project manager w SW Research.

Reklama
Reklama
Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 18-19 października 2022 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.


Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama