Pracownicy sfery budżetowej podlegają odmiennym zasadom uregulowanym ściśle w tzw. pragmatykach. Nie możemy zatem zaproponować samorządowcowi dowolnej formy zatrudnienia. Stosunek pracy nawiązujemy z nim na podstawie wyboru, mianowania, powołania lub umowy o pracę. Każdy z tych rodzajów zatrudnienia jest przeznaczony dla określonej grupy, co konkretnie precyzuje [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/link]. Decyduje głównie jednostka, gdzie dana osoba jest zatrudniona, oraz stanowisko, jakie ona zajmuje.
[srodtytul]Dla wyższej kadry[/srodtytul]
Jak widać, powołanie nie jest powszechnym sposobem zatrudniania pracowników samorządowych. Jest zatem zarezerwowane dla wybranych, i to na najwyższe stanowiska. Zgodnie z art. 2 ustawy akt powołania proponujemy:
zastępcy wójta, burmistrza i prezydenta miasta,
- sekretarzowi gminy i powiatu,