Przepisy ustaw samorządowych mówią, że rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody rady gminy (miasta), powiatu czy sejmiku województwa, której ten jest członkiem. Rada (sejmik) zgody odmówi, jeżeli powodem są „zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu”.
Podwyższony stopień ochrony zatrudnienia radnych jest konsekwencją szerokich publicznoprawnych kompetencji rad jednostek samorządu. Ma umożliwić radnym skuteczne i bezpieczne sprawowanie mandatu społecznego. Pracodawcy zaś uniemożliwić ewentualne szykanowanie albo wręcz wyrzucenie z pracy pracownika, który mu się naraził, pełniąc funkcję publiczną w radzie gminy czy miasta (np. w czasie pracy). Ponieważ ta ochrona, w sposób daleko idący ogranicza swobodę zatrudniania pracowników przez pracodawców, ustanawiające ją przepisy powinny być interpretowane ściśle.
[srodtytul]Wniosek na piśmie[/srodtytul]
Rada musi otrzymać na piśmie wniosek inicjatora zwolnienia radnego o wyrażenie zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy. [b]Wniosek powinien być uzasadniony, np. poważnymi uchybieniami w wykonywaniu obowiązków pracowniczych, tak by rada mogła ocenić zasadność zwolnienia z pracy.[/b] Wypowiedzenie pracownikowi radnemu umowy o pracę bez uzyskania zgody rady narusza prawo i nie może być skuteczne.
Ochrona stosunku pracy radnego obejmuje wszystkie formy jego nawiązania (umowę o pracę, powołanie, mianowanie, wybór) oraz rozwiązania (wypowiedzenie, rozwiązanie bez wypowiedzenia). Przy czym sądy interpretują przepisy w taki sposób, że ochrona obejmuje także tych radnych, którym pracodawca zamierza wypowiedzieć warunki pracy i płacy. Uzasadnia się to tym, że tzw. wypowiedzenie zmieniające zawsze może prowadzić do zwolnienia. Na przykład poprzez zaproponowanie pracownikowi warunków nie do zaakceptowania.