Reklama
Rozwiń
Reklama

Trzynastka dla burmistrza

Uzyskanie przez wójta dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie zależy od podjęcia przez radę gminy specjalnej uchwały

Publikacja: 06.03.2009 06:59

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Przysługuje mu wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w przepisach odrębnych (art. 36 ust. 1 i 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link]).

Tryb ustalania wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta, starosty oraz marszałka określają art. 8 – 10 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepisy te przewidują, że jest ono ustalane przez właściwe rady (sejmiki) w drodze uchwały. Natomiast zasady nabywania praw do 13. pensji m.in. przez wójtów, starostów oraz marszałków określają przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Zgodnie z przepisami tej ustawy po przepracowaniu określonego okresu w danym roku pracownik, w tym np. wójt, z mocy prawa nabywa roszczenie o wypłatę tego świadczenia.

Skoro roszczenie to powstaje z mocy prawa, ewentualna uchwała rady gminy nie ma w omawianym przypadku charakteru konstytutywnego – wyjaśnia Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO). Jej podjęcie przez organ stanowiący nie tworzy, nie zmienia ani nie znosi uprawnienia adresata – wójta, burmistrza, prezydenta – do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zaspokojenie roszczenia pracownika powstającego z mocy przepisów ustawy i w wysokości przez te przepisy ustalonej następuje bowiem niezależnie od woli pracodawcy.

Tym samym można przyjąć, że przyznanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego, w tym stwierdzenie zajścia przesłanek skutkujących nabyciem, zgodnie z przepisami ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej jest czynnością niejako techniczną i nie wymaga podjęcia uchwały przez organ stanowiący.

Taka uchwała może mieć jedynie charakter deklaratoryjny, a więc potwierdzać spełnienie przez wójta, burmistrza, prezydenta przesłanek warunkujących nabycie prawa do trzynastej pensji.

Reklama
Reklama

[i]— na podstawie stanowiska KR RIO z 27 lutego 2009 r.

oprac. cyran[/i]

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Przysługuje mu wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w przepisach odrębnych (art. 36 ust. 1 i 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link]).

Tryb ustalania wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta, starosty oraz marszałka określają art. 8 – 10 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepisy te przewidują, że jest ono ustalane przez właściwe rady (sejmiki) w drodze uchwały. Natomiast zasady nabywania praw do 13. pensji m.in. przez wójtów, starostów oraz marszałków określają przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Zgodnie z przepisami tej ustawy po przepracowaniu określonego okresu w danym roku pracownik, w tym np. wójt, z mocy prawa nabywa roszczenie o wypłatę tego świadczenia.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Sejm przyjął ustawę
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama