Kiedy i za co będzie odpowiadał urzędnik

Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej składanym przez pracownika samorządowego grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności

Aktualizacja: 20.03.2009 06:10 Publikacja: 20.03.2009 05:30

Kiedy i za co będzie odpowiadał urzędnik

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

W przepisach samorządowej pragmatyki pracowniczej znajduje się w zasadzie tylko jeden przepis karny. Jest to art. 31 ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link], zgodnie z którym podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej składanym przez urzędnika powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego.

Taką samą odpowiedzialność przewiduje w stosunku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza oraz skarbnika gminy art. 24l [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym.[/link]

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że [b]sankcja wynikająca z art. 31 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych oraz z art. 24l ustawy o samorządzie gminnym nie dotyczy przypadków, w których oświadczenie nie zostało w ogóle złożone. Występek określony w art. 233 § 1 kodeksu karnego może być popełniony tylko z winy umyślnej.[/b]

[srodtytul]Tylko umyślnie[/srodtytul]

Umyślność w tym wypadku może się przejawiać w tym, że sprawca – pracownik samorządowy – świadomie składa fałszywe oświadczenie bądź zataja w nim prawdę. W takiej sytuacji mamy do czynienia z zamiarem bezpośrednim. Może się również przejawiać w tym, że sprawca z możliwością złożenia oświadczenia o treści odbiegającej od rzeczywistości się liczy i godzi się na złożenie fałszywego oświadczenia albo na zatajenie w nim faktów. W tym drugim przypadku mówimy o zamiarze ewentualnym.

Trzeba zaznaczyć, że minimalnym warunkiem popełnienia przestępstwa z art. 31 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych (art. 24l ustawy o samorządzie gminnym) jest przewidywanie przez sprawcę, że oświadczenie zostało sporządzone niezgodnie z prawdą (istniejącym stanem rzeczywistym) i zarazem godzenie się z takim stanem, co przejawia się w złożeniu takiego nieprawdziwego oświadczenia. Oczywiste jest również, że zachowanie sprawcy tego występku może polegać zarówno na podaniu w oświadczeniu nieprawdy, jak i zatajeniu prawdy.

Fałszywe oświadczenie musi zostać ponadto złożone, co oznacza, że musi dotrzeć do podmiotu uprawnionego do jego odbioru.

[srodtytul]Wyrok do wiadomości[/srodtytul]

Zgodnie z omawianym przepisem art. 233 § 1 kodeksu karnego podanie nieprawdy lub jej zatajenie w oświadczeniu majątkowym (o działalności gospodarczej) jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat trzech.

Sąd orzekający może jednak zastosować zamiast kary pozbawienia wolności jedną z kar alternatywnych. Możliwość taką dopuszcza art. 58 § 3 kodeksu karnego. Przepis ten przewiduje bowiem możliwość zastosowania zamiast kary pozbawienia wolności grzywnę albo karę ograniczenia wolności. Te [b]inne kary można stosować jedynie do osób, które nie były uprzednio skazane na karę pozbawienia wolności [/b]na czas nie krótszy niż sześć miesięcy bez warunkowego zawieszenia jej wykonania.

Natomiast zgodnie z art. 59 kodeksu karnego sąd może odstąpić od wymierzenia kary, gdy społeczna szkodliwość czynu nie jest znaczna. W takiej sytuacji odstąpienie od ukarania sprawcy jest możliwe, jeżeli sąd orzeka równocześnie środek karny, a cele kary zostaną przez ten środek spełnione.

Sprawcę występku przewidzianego w art. 31 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych (art. 24i ustawy o samorządzie gminnym) sąd może ponadto ukarać zakazem zajmowania określonego stanowiska, o którym mowa w art. 41 § 1 kodeksu karnego. Może również zarządzić podanie wyroku do publicznej wiadomości (art. 50 kodeksu karnego).

[srodtytul]Czynny żal[/srodtytul]

Pracownik samorządowy może oczywiście dobrowolnie sprostować informacje zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w art. 31 ustawy o pracownikach samorządowych. Pozwala mu na to art. 31 ust. 5 tej ustawy w zw. z art. 233 § 5 pkt 2 kodeksu karnego. W takiej jednak sytuacji może on liczyć jedynie na to, że [b]sąd albo nadzwyczajnie złagodzi karę, albo odstąpi od jej wymierzenia. [/b]

Należy jednak pamiętać, że sprostowanie oświadczenia musi być dobrowolne. Powinno to jednak nastąpić przed wszczęciem postępowania karnego przeciwko niemu. Za nieistotne należy natomiast uznać przesłanki, które go do złożenia sprostowania nakłoniły – czy zrobił to za namową osób trzecich czy po prostu obawiał się groźby poniesienia odpowiedzialności karnej.

W przepisach samorządowej pragmatyki pracowniczej znajduje się w zasadzie tylko jeden przepis karny. Jest to art. 31 ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link], zgodnie z którym podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej składanym przez urzędnika powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego.

Taką samą odpowiedzialność przewiduje w stosunku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza oraz skarbnika gminy art. 24l [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym.[/link]

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"