Zasady wynagradzania pracowników samorządowych jednostek organizacyjnych określa tabela IV, część H załącznika nr 3 do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=753DE8AB0770DF126D6EFD01E2223F8F?id=305817]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398)[/link], dalej rozporządzenie.
Stanowisko główny księgowy zostało tu zapisane pod l.p.3, z minimalnym poziomem wynagrodzenia w XVI kategorii zaszeregowania.
Pracodawca może ustalać je wyżej, bo jest uprawniony do wskazania maksymalnych stawek (art. 39 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E08B5A46C056FF394672F8B245DE5B4B?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, DzU nr 223, poz. 1458, dalej ustawa[/link]). Zazwyczaj powinien to zrobić w regulaminie wynagradzania, ale ten dokument nie może określać zasad wynagradzania na stanowisku główny księgowy. Taki zakaz wynika z art. 241[sup]26[/sup] § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=319C4C2071D00F984567F618CA59FD9F?id=76037]kodeksu pracy[/link].
Zatem wysokość wynagrodzenia zasadniczego musi wynikać bezpośrednio z umowy o pracę. Kwotę, która zostanie tu wpisana, określa kierownik jednostki w decyzji, którą podejmie, pamiętając o minimalnym poziomie z rozporządzenia.
Zasada ta dotyczy również kwestii przyznawania dodatku funkcyjnego. Nie jest on bowiem obligatoryjny. O jego przyznaniu oraz wysokości decyduje kierownik jednostki (pracodawca samorządowy).