Po zmianie przepisów skarbnik nie dostanie dodatku do pensji

Obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r. przepisy określające zasady wynagradzania samorządowych urzędników pozbawiły dodatku specjalnego tych, których stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania

Aktualizacja: 06.05.2009 07:18 Publikacja: 06.05.2009 07:00

Chodzi tu przede wszystkim o zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a także o skarbników gmin, powiatów i województw samorządowych. To bowiem na tych stanowiskach powołanie jest podstawą zatrudnienia. Stanowi o tym wprost art. 4 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=84381FD4DAAE3D9A9F357CF1FEE54DC1?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r.[/link]

[srodtytul]Stosownie do stanowiska i kwalifikacji[/srodtytul]

Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 36 stanowi, że osobom zatrudnionym w lokalnej administracji przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji (ust. 1). Przyznaje wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) prawo do zasiłku specjalnego – jest to dla tej kategorii pracowników samorządowych obligatoryjny i stały składnik wynagrodzenia. Ponadto w ust. 5 przewiduje możliwość przyznania dodatku specjalnego innym pracownikom samorządowym. Gminny [b]urzędnik może go otrzymać z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.[/b] Z przepisu wynika, że dodatek taki może być przyznany każdemu pracownikowi, a więc także zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) czy skarbnikowi.

Okazuje się jednak, że dodatek ten przysługuje tej kategorii pracowników tylko w teorii. Nie ma bowiem odpowiednich przepisów wykonawczych, które regulowałyby zasady jego przyznawania.

[srodtytul]Tak jest obecnie...[/srodtytul]

Przepisów takich nie zawiera bowiem obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r. rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Jego przepisy określają jedynie zasady przyznawania dodatków specjalnych dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta) starosty oraz marszałka. Zgodnie z treścią § 6 omawianego rozporządzenia pracownikom tym dodatek specjalny jest wypłacany w kwocie wynoszącej co najmniej 20 proc. i nieprzekraczającej 40 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Natomiast w urzędach miasta stołecznego Warszawy oraz miast i miast na prawach powiatu liczących powyżej 300 tys. mieszkańców dodatek ten wypłacany jest w kwocie nieprzekraczającej 50 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.

[ramka][b]Przykład[/b]

Kacper G. jest prezydentem miasta Lewandów, które liczy ponad 300 tys. mieszkańców. Jego wynagrodzenie zasadnicze zostało przez radę ustalone na poziomie 6 tys. zł, do tego otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości 2,5 tys. zł, co łącznie daje kwotę 8,5 tys. zł. Rada miasta, określając maksymalną kwotę dodatku specjalnego naszego prezydenta, ustaliła go w wysokości maksymalnej, czyli 4,25 tys. zł. Zarobki prezydenta Lewandowa wyniosą zatem miesięcznie 12,75 tys. zł. Kwota ta nie przekracza siedmiokrotności kwoty bazowej wynagrodzenia ustalonej w ustawie budżetowej na 2009 r. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

(7 x 1835,35 zł = 12 847,45 zł).[/ramka]

Natomiast zasady przyznawania m.in. dodatków specjalnych dla pozostałych pracowników określały przepisy regulaminów wynagradzania, których wydanie jest obowiązkiem każdego pracodawcy samorządowego (art. 39 ustawy z 21 listopada 2008 r.).

[srodtytul]... a tak było dotychczas[/srodtytul]

Do 1 kwietnia br. zasady przyznawania dodatku specjalnego zastępcy wójta (skarbnikowi) określały nieobowiązujące już przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Zgodnie z jego § 8 przysługiwał on z tytułu okresowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki wykonywania pracy. Jego wysokość określona została na takim samym poziomie, jaki obowiązuje obecnie dla wójta, starosty czy marszałka. Przepis ten w ust. 2 przewidywał ponadto możliwość przyznania takiego dodatku na czas nieokreślony oraz w wysokości wyższej niż ustalona.

Ponieważ przepisy omawianego rozporządzenia przestały obowiązywać wraz z wejściem w życie rozporządzenia z 18 marca 2009 r., to dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania zniknęła podstawa obliczania wysokości dodatku specjalnego. Brakuje również szczegółowych przepisów określających zasady jego przyznawania, a w konsekwencji dodatek ten zastępcy i skarbnikowi nie przysługuje.

[srodtytul]Dlaczego nie w regulaminie[/srodtytul]

Problem polega na tym, że regulaminy wynagradzania obejmują jedynie pracowników, których podstawą zatrudnienia jest umowa o pracę, co wynika wprost z kodeksu pracy, a konkretnie z jego art. 77[sup]2[/sup] § 5.

[b]Przepis ten przez odesłanie do art. 239 § 3 k.p. zakazuje wyraźnie zawierania w regulaminach postanowień dotyczących pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego na podstawie powołania.[/b] W konsekwencji postanowienia regulaminów nie mogą dotyczyć właśnie zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz skarbników wszystkich szczebli samorządu terytorialnego. W rezultacie dodatki specjalne będą mogli otrzymać wszyscy pracownicy samorządowi z wyjątkiem zatrudnionych na tych stanowiskach.

[b]Z tych samych powodów dodatków specjalnych nie mogą również otrzymać etatowi członkowie zarządów powiatów i województw (poza starostą i marszałkiem, którzy ten składnik wynagrodzenia otrzymać mogą). [/b]Regulaminy wynagradzania nie obejmują bowiem również pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru.

Chodzi tu przede wszystkim o zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a także o skarbników gmin, powiatów i województw samorządowych. To bowiem na tych stanowiskach powołanie jest podstawą zatrudnienia. Stanowi o tym wprost art. 4 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=84381FD4DAAE3D9A9F357CF1FEE54DC1?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r.[/link]

[srodtytul]Stosownie do stanowiska i kwalifikacji[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"