Gmina zapłaci za udział w akcji gaśniczej

Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej przez radę

Publikacja: 12.06.2009 06:53

Obowiązujące od 25 września 2008 r. przepisy określiły również jego górną wysokość. Zgodnie z art. 28 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FBEF9D74437D8EB00810901E2356F2E3?id=166894]ustawy o ochronie przeciwpożarowej[/link] nie może on przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie art. 20 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADDCE3816D8BB34FF84FFF0D82EDF866?id=172511]ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych[/link] przed dniem ustalenia ekwiwalentu, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.

Zgodnie z tym przepisem źródłem finansowania wydatków na ten cel jest budżet gminy.

[b]Uwzględniając obwieszczenie prezesa GUS za I kwartał 2009 r., ekwiwalent udziału w akcji lub szkoleniu nie może przekroczyć 18,20 zł za każdą godzinę.[/b]

[srodtytul]Stawka może być niższa[/srodtytul]

Aby jednak członek ochotniczej straży ekwiwalent otrzymał, konieczne jest podjęcie przez właściwą radę stosownej uchwały. Podstawą do jej podjęcia będzie art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Uchwała ta jest bowiem aktem prawa miejscowego. Oznacza to ponadto, że do jej wejścia w życie konieczne jest po pierwsze jej opublikowanie we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym, a po drugie, musi być zachowane odpowiednie vacatio legis, które nie może wynosić mniej niż 14 dni liczone od dnia publikacji.

[srodtytul]Rada decyduje o wysokości ekwiwalentu[/srodtytul]

Użyte w art. 28 ust. 1 sformułowanie „w wysokości ustalonej przez radę” należy interpretować nie tylko jako upoważnienie do ustalenia jednej stawki, ale jako upoważnienie do ustalenia różnych stawek. Ekwiwalent może być bowiem wypłacany w innej wysokości, gdy powodem do jego uiszczenia jest udział w działaniu ratowniczym, a w innej, gdy powodem jego wypłaty jest udział członka ochotniczej straży w szkoleniu. Ich wysokość może być ponadto uzależniona od łącznego czasu trwania akcji czy szkolenia.

Jeżeli natomiast chodzi o stawki, to mogą być one określone zarówno kwotowo, jak i procentowo, np. w wysokości 85 proc. kwoty wynikającej z art. 28 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

[srodtytul]Wypłata po wezwaniu[/srodtytul]

Ekwiwalent jest wypłacany na wniosek złożony przez uprawnionego członka ochotniczej straży pożarnej. Powinien on zawierać, poza informacjami o czasie trwania akcji lub szkolenia, oświadczenie wnioskodawcy, że za czas trwania akcji ratunkowej lub szkolenia nie zachował prawa do wynagrodzenia od swojego zakładu pracy.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 3 świadczenie od gminy nie przysługuje członkowi ochotniczej straży pożarnej za czas nieobecności w pracy, za który zachował wynagrodzenie.

[b]Uwaga! Gmina może zażądać, aby złożony wniosek został udokumentowany wystawionym przez pracodawcę zaświadczeniem[/b], o którym mowa w § 16 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73958]rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom dni wolnych od pracy (DzU nr 60, poz. 281 ze zm.[/link]).

Ustawa nie reguluje terminu, w jakim ekwiwalent powinien strażakowi zostać wypłacony. Nie określa również trybu jego naliczania. Należność oblicza się w drodze przemnożenia liczby godzin trwania akcji bądź szkolenia przez stawkę ekwiwalentu ustaloną przez radę.

Jeżeli chodzi o wypłatę, to ponieważ przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej milczą na ten temat, należy przyjąć, że powinna ona nastąpić niezwłocznie po wezwaniu do zapłaty, czyli na zasadach ogólnych, określonych w art. 455 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=54286A11C654433D1F05E7E6B6063E30?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Uwaga! Zasad wypłaty ekwiwalentu nie należy określać w uchwale. Przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej nie zawierają bowiem upoważnienia dla rady w tym zakresie. W konsekwencji postanowienia takie zostaną uznane za nieważne przez organ nadzoru.

[srodtytul]Badania okresowe[/srodtytul]

[b]Członkom ochotniczych straży pożarnych biorącym bezpośredni udział w działaniach ratowniczych przysługują bezpłatne okresowe badania lekarskie.[/b] Podmioty uprawnione do ich przeprowadzania, jak również zakres tych badań określić ma rozporządzenie wydane wspólnie przez ministra zdrowia oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji.

[ramka][b]Daj, co korzystniejsze[/b]

[b]Członkowie ochotniczych straży pożarnych za czas nieobecności w pracy w związku ze szkoleniem lub działaniami ratunkowymi zachowują przewidziane w odrębnych przepisach uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą[/b]. W przypadku zbiegu tych świadczeń z ekwiwalentem, o którym mowa w art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, stosuje się przepisy korzystniejsze. [/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów