Gmina zapłaci za udział w akcji gaśniczej

Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej przez radę

Publikacja: 12.06.2009 06:53

Obowiązujące od 25 września 2008 r. przepisy określiły również jego górną wysokość. Zgodnie z art. 28 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FBEF9D74437D8EB00810901E2356F2E3?id=166894]ustawy o ochronie przeciwpożarowej[/link] nie może on przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie art. 20 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADDCE3816D8BB34FF84FFF0D82EDF866?id=172511]ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych[/link] przed dniem ustalenia ekwiwalentu, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.

Zgodnie z tym przepisem źródłem finansowania wydatków na ten cel jest budżet gminy.

[b]Uwzględniając obwieszczenie prezesa GUS za I kwartał 2009 r., ekwiwalent udziału w akcji lub szkoleniu nie może przekroczyć 18,20 zł za każdą godzinę.[/b]

[srodtytul]Stawka może być niższa[/srodtytul]

Aby jednak członek ochotniczej straży ekwiwalent otrzymał, konieczne jest podjęcie przez właściwą radę stosownej uchwały. Podstawą do jej podjęcia będzie art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Uchwała ta jest bowiem aktem prawa miejscowego. Oznacza to ponadto, że do jej wejścia w życie konieczne jest po pierwsze jej opublikowanie we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym, a po drugie, musi być zachowane odpowiednie vacatio legis, które nie może wynosić mniej niż 14 dni liczone od dnia publikacji.

[srodtytul]Rada decyduje o wysokości ekwiwalentu[/srodtytul]

Użyte w art. 28 ust. 1 sformułowanie „w wysokości ustalonej przez radę” należy interpretować nie tylko jako upoważnienie do ustalenia jednej stawki, ale jako upoważnienie do ustalenia różnych stawek. Ekwiwalent może być bowiem wypłacany w innej wysokości, gdy powodem do jego uiszczenia jest udział w działaniu ratowniczym, a w innej, gdy powodem jego wypłaty jest udział członka ochotniczej straży w szkoleniu. Ich wysokość może być ponadto uzależniona od łącznego czasu trwania akcji czy szkolenia.

Jeżeli natomiast chodzi o stawki, to mogą być one określone zarówno kwotowo, jak i procentowo, np. w wysokości 85 proc. kwoty wynikającej z art. 28 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

[srodtytul]Wypłata po wezwaniu[/srodtytul]

Ekwiwalent jest wypłacany na wniosek złożony przez uprawnionego członka ochotniczej straży pożarnej. Powinien on zawierać, poza informacjami o czasie trwania akcji lub szkolenia, oświadczenie wnioskodawcy, że za czas trwania akcji ratunkowej lub szkolenia nie zachował prawa do wynagrodzenia od swojego zakładu pracy.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 3 świadczenie od gminy nie przysługuje członkowi ochotniczej straży pożarnej za czas nieobecności w pracy, za który zachował wynagrodzenie.

[b]Uwaga! Gmina może zażądać, aby złożony wniosek został udokumentowany wystawionym przez pracodawcę zaświadczeniem[/b], o którym mowa w § 16 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73958]rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom dni wolnych od pracy (DzU nr 60, poz. 281 ze zm.[/link]).

Ustawa nie reguluje terminu, w jakim ekwiwalent powinien strażakowi zostać wypłacony. Nie określa również trybu jego naliczania. Należność oblicza się w drodze przemnożenia liczby godzin trwania akcji bądź szkolenia przez stawkę ekwiwalentu ustaloną przez radę.

Jeżeli chodzi o wypłatę, to ponieważ przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej milczą na ten temat, należy przyjąć, że powinna ona nastąpić niezwłocznie po wezwaniu do zapłaty, czyli na zasadach ogólnych, określonych w art. 455 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=54286A11C654433D1F05E7E6B6063E30?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Uwaga! Zasad wypłaty ekwiwalentu nie należy określać w uchwale. Przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej nie zawierają bowiem upoważnienia dla rady w tym zakresie. W konsekwencji postanowienia takie zostaną uznane za nieważne przez organ nadzoru.

[srodtytul]Badania okresowe[/srodtytul]

[b]Członkom ochotniczych straży pożarnych biorącym bezpośredni udział w działaniach ratowniczych przysługują bezpłatne okresowe badania lekarskie.[/b] Podmioty uprawnione do ich przeprowadzania, jak również zakres tych badań określić ma rozporządzenie wydane wspólnie przez ministra zdrowia oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji.

[ramka][b]Daj, co korzystniejsze[/b]

[b]Członkowie ochotniczych straży pożarnych za czas nieobecności w pracy w związku ze szkoleniem lub działaniami ratunkowymi zachowują przewidziane w odrębnych przepisach uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą[/b]. W przypadku zbiegu tych świadczeń z ekwiwalentem, o którym mowa w art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, stosuje się przepisy korzystniejsze. [/ramka]

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo