Samorządy mogą zapłacić więcej niż minimum nowo zatrudnianym

Nie przeszkadza temu brak regulaminu wynagradzania w momencie zawierania angażu. Co najwyżej, po jego wprowadzeniu, nastąpi korekta do stawki maksymalnej

Aktualizacja: 19.06.2009 07:19 Publikacja: 19.06.2009 07:10

Samorządy mogą zapłacić więcej niż minimum nowo zatrudnianym

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Na pytanie, w jakiej wysokości należy wpisać do umowy o pracę wynagrodzenie dla nowo zatrudnianego pracownika, gdy jednostka samorządowa nie ma jeszcze regulaminu wynagradzania, w DF z 15 kwietnia br. padła odpowiedź: minimalne, określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6CFF722F72A789F5406FEDC0B96D510E?id=305817]rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398)[/link]. I zamiast rozwiać wątpliwości, tylko je spotęgowała.

[srodtytul]Sfera umowna z granicami[/srodtytul]

– Czy pracodawca samorządowy popełnia błąd, ustalając pensję zasadniczą na wyższym poziomie niż minimalna, nawet gdy jeszcze nie wie, ile będzie wynosiła maksymalna stawka w kategorii zaszeregowania, do której jest przypisany nowo zatrudniany? – to najczęściej powtarzające się pytanie czytelników. Oczywiście nie. Na takie działanie pozwalają mu: art. 11 i 29 § 1 kodeksu pracy w zw. art. 43 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=263B675F5FB63FB90DA28CBB98D34990?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Przepisy te wskazują, że to od wspólnych ustaleń pracodawcy i pracownika zależy, jakie składniki wynagrodzenia i w jakiej wysokości zostaną wymienione w umowie o pracę. Ta zasada działa również w administracji samorządowej, choć tu obowiązują ograniczenia z przepisów szczególnych. Ustawa wskazuje bowiem obligatoryjne i fakultatywne składniki poborów, rozporządzenie określa minimalne stawki zasadnicze, a maksymalne mają zostać ustalone w regulaminie wynagradzania u danego pracodawcy. Ale nie wynika z tego, że właśnie stawki z rozporządzenia mają być stosowane do czasu przygotowania regulaminu dla nowych pracowników.

Zresztą, nawet jeśli regulamin wejdzie w życie, to i tak to, ile będzie zarabiał konkretny pracownik, ma wynikać z jego umowy o pracę. A więc to jej strony zdecydują, czy będzie to wynagrodzenie zasadnicze w wysokości minimalnej, maksymalnej czy też mieszczącej się w tych limitach. W ich gestii pozostanie również decyzja, w jakiej wysokości zostaną przyznane składniki nieobowiązkowe (np. dodatek funkcyjny), jeśli regulamin wynagradzania będzie je przypisywał piastowanemu przez zatrudnionego stanowisku.

[srodtytul]Potrzebne wyrównania[/srodtytul]

– A co robić, jeśli zapisana w umowie minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego z rozporządzenia będzie niższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę, czyli w 2009 r. 1276 zł? To druga najczęściej nurtująca czytelników kwestia. W takim wypadku trzeba pracownikowi zagwarantować te 1276 zł. Ale niekoniecznie tylko w pensji zasadniczej, o czym przesądza art. 6 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CADBD24B47F87189EC13343F414167E7?id=167521]ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.)[/link].

Przy ustalaniu, czy w danym miesiącu pracownik otrzymuje minimalne wynagrodzenie za pracę, przepis ten każe sumować wszystkie składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, które zostały zaliczone do wynagrodzeń osobowych przez Główny Urząd Statystyczny, np. dodatek stażowy, z nielicznymi wyjątkami.

[srodtytul]Wentyl bezpieczeństwa[/srodtytul]

Inne pytanie: czy można się w jakiś sposób zabezpieczyć na wypadek, gdyby okazało się, że kwota wynagrodzenia w umowie jest wyższa niż przyjęta później w regulaminie stawka maksymalna? Tak. W umowie można zamieścić klauzulę, że zapisane tu warunki wynagradzania mają charakter czasowy lub że pracownik zgadza się na ich redukcję do poziomu ustalonego w regulaminie, jeśli byłyby wyższe. Choć takiego rozwiązania nie poleca Stefan Płażek, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zdaniem lepiej jest zawrzeć umowę terminową do np. 30 czerwca br. albo po tej dacie skorzystać (jeśli zajdzie potrzeba skorygowania stawki w świetle nowego regulaminu) z wypowiedzenia warunków płacy (art. 42 k.p.).

[ramka][b]Zdaniem eksperta

Andrzej Szewc profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach[/b]

Brak stosownych regulacji nie może obciążać pracownika i przerzucać na niego negatywnych tego skutków, zwłaszcza gdy odpowiedzialne za ten stan rzeczy jest państwo. To byłoby sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawnego.Należy też zauważyć, że zasadą wyrażoną w art. 9 kodeksu pracy jest, że regulacje szczególne, bliższe danemu stosunkowi pracy, mogą być korzystniejsze od regulacji ogólnych.

Należy to odnieść także do umowy o pracę. Kwestią realizmu pracodawcy, niemającego jeszcze regulaminu wynagradzania, jest, aby wynagrodzenie nowo zatrudnianego pracownika ustalone na poziomie wyższym od minimalnego nie przekroczyło założonego maksymalnego limitu wynagrodzenia na danym stanowisku. Zabezpieczeniem przed przekroczeniem tego limitu może być klauzula zawierająca zgodę pracownika na redukcję nadwyżki. Pozostaje jeszcze, od kiedy.[/ramka]

Na pytanie, w jakiej wysokości należy wpisać do umowy o pracę wynagrodzenie dla nowo zatrudnianego pracownika, gdy jednostka samorządowa nie ma jeszcze regulaminu wynagradzania, w DF z 15 kwietnia br. padła odpowiedź: minimalne, określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6CFF722F72A789F5406FEDC0B96D510E?id=305817]rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398)[/link]. I zamiast rozwiać wątpliwości, tylko je spotęgowała.

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"