Jak gminy przyciągają biznes i tworzą nowe miejsca pracy

Za tworzenie pozytywnego klimatu dla inwestycji w Polsce odpowiada przede wszystkim polityka rządu. Jednak wpływ na to, gdzie dana firma zlokalizuje produkcję, mają również gminy

Aktualizacja: 12.08.2009 07:04 Publikacja: 12.08.2009 06:20

Samorządy nie posiadają żadnych twardych instrumentów, za pomocą których mogłyby skutecznie przyciągać inwestorów na swoje tereny. Wszystkie najważniejsze, w tym dotyczące np. obciążeń podatkowych, regulują bowiem przepisy krajowe. Nie oznacza to jednak, że gminy nie mają żadnego wpływu na wybór miejsca, gdzie powstaną nowe zakłady produkcyjne, a w konsekwencji miejsca pracy.

[srodtytul]Profesjonalna oferta[/srodtytul]

Aby zdobyć inwestorów, trzeba przede wszystkim mieć co im zaoferować. To, co może się stać atutem gminy, to dobrze przygotowane tereny inwestycyjne. Dlatego ważne jest, żeby lokalne władze wiedziały, jakie grunty są dla inwestorów atrakcyjne.[b] Muszą być to tereny o uregulowanym statusie własnościowym i prawnym. Dobrze by było, żeby został dla nich sporządzony lokalny plan zagospodarowania przestrzennego.[/b] Warto również przeprowadzić odpowiednie badania geotechniczne, które określą m.in., z jakich warstw geologicznych zbudowany jest grunt, jaka jest jego nośność, czy i na jakim poziomie znajdują się wody gruntowe. Nie bez znaczenia jest również wyposażenie terenu w media oraz sieć kanalizacyjno-wodociągową, jak również zapewnienie dogodnego połączenia z siecią dróg czy linii kolejowych.

[srodtytul]Skuteczna promocja[/srodtytul]

Samo przygotowanie gruntu jednak nie wystarczy. Trzeba go jeszcze umiejętnie sprzedać. Kluczem do tego jest dobrze przygotowana oferta. Standardem są foldery zawierające dokładny opis terenu z jego danymi technicznymi i parametrami, opatrzony w kolorowe zdjęcia. Taki folder koniecznie [b]powinien być sporządzony nie tylko w języku polskim, ale także w językach obcych. Do prezentacji terenów inwestycyjnych znakomicie nadają się strony internetowe urzędu.[/b]

Nie bez znaczenia jest również zaangażowanie władz najwyższych (burmistrza, prezydenta miasta). Przykładem takiej osoby może być prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, którego osobiste zaangażowanie przyciąga inwestorów nie tylko do miasta, ale i do całego województwa dolnośląskiego.

Skuteczny marketing może polegać również na skojarzeniu danego regionu z określonym rodzajem przemysłu. Jako przykład można wskazać województwo podkarpackie, na którego terenie działa Podkarpacki Park Przemysłowo-Technologiczny Areopolis, gdzie skupia się przemysł lotniczy. Dodatkowym atutem Areopolis jest to, że jednym z jego partnerów jest Politechnika Rzeszowska, która dostarcza nie tylko wykwalifikowanych pracowników, ale i niezbędne zaplecze naukowo-badawcze.

[srodtytul]Sprawna administracja[/srodtytul]

Istotnym elementem jest obsługa zainteresowanych firm. Ważne jest, aby każdy z potencjalnych inwestorów mógł liczyć na pomoc lokalnych władz w postaci opiekuna prowadzącego go przez zawiłości biurokracji. Takiego opiekuna otrzymują np. najwięksi inwestorzy zagraniczni obsługiwani przez Państwową Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Warto również przygotować dokument, który przedstawiałby schemat współpracy z urzędem (urzędami) w procesie inwestycyjnym. Należy w nim wskazać, jakie jednostki organizacyjne odpowiadają za poszczególne jego etapy, wraz ze wskazaniem odpowiedzialnych osób i kontaktu do nich.

[b]Profesjonalizm to trafność podejmowanych rozstrzygnięć administracyjnych i szybkość postępowania, czyli wszystkie działania, które pozwolą inwestorowi zaoszczędzić czas i pieniądze[/b].

Wiele zależy również od pozyskania do współpracy i promocji odpowiednich partnerów. Istnieje bowiem wiele instytucji, których zadaniem jest promocja regionu, stwarzanie dobrego klimatu dla inwestycji i ich obsługa. Wymienić tutaj można wspomnianą już Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości czy wydziały promocji, handlu i inwestycji działające w polskich ambasadach. Warto również poszukać partnera wśród międzynarodowych firm doradczych, które często są angażowane przez podmioty biznesowe do wyszukiwania najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla ich inwestycji.

[srodtytul]Pozytywna opinia[/srodtytul]

Ważna jest również dbałość o te firmy, które na terenie gminy czy regionu już funkcjonują. [b]Nic tak bowiem nie kreuje dobrego klimatu dla nowych przedsięwzięć jak zadowolenie firm[/b], które na danym terenie już funkcjonują. Dlatego warto dbać o to, aby przedsiębiorcy mogli liczyć na pomoc władz lokalnych nie tylko w procesie inwestycyjnym, ale także w rozwiązywaniu problemów powstających podczas ich codziennej działalności. Zadowolenie firm, które na danym terenie już funkcjonują, podnosi bowiem wiarygodność gminy (regionu) w oczach tych, którzy możliwość inwestycji dopiero rozważają.

Samorządy nie posiadają żadnych twardych instrumentów, za pomocą których mogłyby skutecznie przyciągać inwestorów na swoje tereny. Wszystkie najważniejsze, w tym dotyczące np. obciążeń podatkowych, regulują bowiem przepisy krajowe. Nie oznacza to jednak, że gminy nie mają żadnego wpływu na wybór miejsca, gdzie powstaną nowe zakłady produkcyjne, a w konsekwencji miejsca pracy.

[srodtytul]Profesjonalna oferta[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów