Samorządy nie posiadają żadnych twardych instrumentów, za pomocą których mogłyby skutecznie przyciągać inwestorów na swoje tereny. Wszystkie najważniejsze, w tym dotyczące np. obciążeń podatkowych, regulują bowiem przepisy krajowe. Nie oznacza to jednak, że gminy nie mają żadnego wpływu na wybór miejsca, gdzie powstaną nowe zakłady produkcyjne, a w konsekwencji miejsca pracy.
[srodtytul]Profesjonalna oferta[/srodtytul]
Aby zdobyć inwestorów, trzeba przede wszystkim mieć co im zaoferować. To, co może się stać atutem gminy, to dobrze przygotowane tereny inwestycyjne. Dlatego ważne jest, żeby lokalne władze wiedziały, jakie grunty są dla inwestorów atrakcyjne.[b] Muszą być to tereny o uregulowanym statusie własnościowym i prawnym. Dobrze by było, żeby został dla nich sporządzony lokalny plan zagospodarowania przestrzennego.[/b] Warto również przeprowadzić odpowiednie badania geotechniczne, które określą m.in., z jakich warstw geologicznych zbudowany jest grunt, jaka jest jego nośność, czy i na jakim poziomie znajdują się wody gruntowe. Nie bez znaczenia jest również wyposażenie terenu w media oraz sieć kanalizacyjno-wodociągową, jak również zapewnienie dogodnego połączenia z siecią dróg czy linii kolejowych.
[srodtytul]Skuteczna promocja[/srodtytul]
Samo przygotowanie gruntu jednak nie wystarczy. Trzeba go jeszcze umiejętnie sprzedać. Kluczem do tego jest dobrze przygotowana oferta. Standardem są foldery zawierające dokładny opis terenu z jego danymi technicznymi i parametrami, opatrzony w kolorowe zdjęcia. Taki folder koniecznie [b]powinien być sporządzony nie tylko w języku polskim, ale także w językach obcych. Do prezentacji terenów inwestycyjnych znakomicie nadają się strony internetowe urzędu.[/b]