Każda osoba, której interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Jest to tzw. skarga powszechna przewidziana w art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Nie jest to środek bezpośredniego nadzoru nad działalnością gminy, chociaż przewidziana została w rozdziale 10 ustawy zatytułowanym: „Nadzór nad działalnością gminy”. Jest to bowiem środek służący do ochrony innych podmiotów przed skutkami wykorzystania przez gminę swej samodzielności poza granice wyznaczone przepisami prawa (A. Szewc, „Komentarz do art. 101 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EB9267E041BD17E1E38DFBF26558B589?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]”, Lex el.).
[srodtytul]Każdy może skarżyć[/srodtytul]
Legitymacja do wystąpienia do sądu administracyjnego oparta została na subiektywnym przekonaniu osoby, że został naruszony jej interes lub uprawnienie. Zgodnie z tezą [b]wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 czerwca 1995 r. naruszenie interesu prawnego, o jakim mowa w art. 101 u.sam.gmin., to takie naruszenie subiektywnie pojmowanego przez skarżącego jego interesu, które obiektywnie polega na nieprzestrzeganiu przez organ norm prawnych powszechnie obowiązujących (IV SA 346/93)[/b].
Interes prawny osoby wnoszącej skargę powszechną do sądu administracyjnego może wynikać zarówno z jej uprawnień indywidualnych, jak też z jej uprawnień jako członka wspólnoty mieszkańców. Przepis art. 101 ust. 1 gminnej ustawy ustrojowej nie daje równocześnie podstawy do korzystania przez każdego z prawa do wniesienia skargi w interesie publicznym (por. [b]wyrok SN z 7 marca 2003 r., III RN 42/02[/b]).
Uprawnienie do wniesienia skargi nie jest ograniczone tylko do osób tworzących wspólnotę terytorialną i mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie danej gminy. [b]Obejmuje każdego, kto uważa, że jego interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone uchwałą rady lub zarządzeniem wójta.[/b] Ponadto w myśl art. 101 ust. 2a gminnej ustawy ustrojowej skargę do sądu administracyjnego można wnieść w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców, którzy na to wyrażą pisemną zgodę. Osoba reprezentująca grupę mieszkańców musi się legitymować pisemną zgodą poszczególnych mieszkańców, ponieważ zasada autonomii woli i poszanowania podmiotowości danej jednostki wyklucza sytuację, w której mieszkaniec gminy miałby prawo działać w imieniu innych bez względu na ich wolę, czyli bez wyraźnego umocowania do działania w imieniu innych mieszkańców.