Należące do gmin grunty, budynki i budowle są zbywane na zasadach określonych przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872]ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.)[/link]. Zgodnie z treścią jej art. 37 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Przytoczone w tym przepisie ustępy 2 i 3 art. 37 zawierają natomiast wyjątki, czyli te przypadki, w których możliwe jest zbycie gminnej nieruchomości bez konieczności organizowania przetargu.
Obowiązek organizacji przetargów na najem lub dzierżawę gminnych nieruchomości wynika natomiast z art. 37 ust. 4 omawianej ustawy. Zgodnie z jego treścią przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy zawieraniu umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony. Wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów.
[srodtytul]Wykładnia wypracowana przez sądy...[/srodtytul]
Powszechnie obecnie stosowaną wykładnię art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami wypracowało orzecznictwo sądów administracyjnych. Jako przykład przytoczyć można chociażby [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 października 2008 r. (II SA/Ol 747/08)[/b]
Sąd stwierdził w nim, że gdyby przepis art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami miał funkcjonować w obrocie prawnym jako samodzielna podstawa do bezprzetargowego zawierania umów cywilnoprawnych najmu nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, ustawodawca nie odwoływałby się w pierwszym zdaniu do odpowiedniego stosowania ust. 1.