Reklama
Rozwiń

Można zatrudnić cudzoziemca w urzędzie gminy

Przepisy uzależniają możliwość zatrudnienia obcokrajowca w administracji samorządowej od udowodnienia znajomości języka polskiego.

Publikacja: 25.11.2009 06:50

Można zatrudnić cudzoziemca w urzędzie gminy

Foto: www.sxc.hu

Red

Zasady zatrudniania pracowników w administracji samorządowej określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458, dalej: ustawa)[/link]. Wskazuje podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych, tj. wybór (np.: wójta, burmistrza, prezydenta miasta), powołanie (np.: zastępców wójta, burmistrza, prezydenta miasta), umowę o pracę (pozostali pracownicy samorządowi) oraz warunki, jakie muszą spełnić pracownicy samorządowi.

[srodtytul]Konieczna znajomość języka[/srodtytul]

Zgodnie z powołaną ustawą pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim. Jeżeli nie spełnia tego warunku, może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim ani pośrednim wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa. Musi jednak bezwzględnie posiadać znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej. Oczywiście musi także wykazać się prawem do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie prawa wspólnotowego czy też dwustronnej umowy międzynarodowej.

[srodtytul]Swobodny przepływ pracowników[/srodtytul]

Pierwotne prawo wspólnotowe wprowadziło zasadę swobodnego przepływu pracowników, dopuszczając jednocześnie jej ograniczenie w zatrudnianiu w administracji publicznej (art. 39 ust. 4 traktatu ustanawiającego WE). Jak się okazało w praktyce, możliwość ograniczenia zatrudniania obcokrajowców w administracji publicznej była wykorzystywana zbyt szeroko.

Reklama
Reklama

Europejski Trybunał Sprawiedliwości, dokonując wykładni prawa pierwotnego w tym zakresie, przyjął, że możliwość ograniczeń w zatrudnianiu obcokrajowców w administracji publicznej jako wyjątek od zasady powinna być interpretowana wąsko.

Trybunał wskazał także, że możliwość ograniczenia zatrudniania obywateli innych państw członkowskich, jako wyjątek od zasady swobody przepływu pracowników, nie może być wykorzystywana w całych jednostkach administracji publicznej lub całych sektorach działalności, podczas gdy wykonywanie władzy publicznej wiąże się z zatrudnieniem na niektórych tylko stanowiskach.

Dostęp do zatrudnienia nie powinien także zależeć od zastosowania zasady wzajemności przez inne państwo członkowskie.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił również, że ograniczenie zatrudnienia obywateli innych państw członkowskich na stanowiskach związanych z wykonywaniem władzy publicznej powinno następować tylko tam, gdzie to jest ściśle konieczne, nie może też mieć charakteru incydentalnego.

[srodtytul]Ostatecznie decyduje kierownik[/srodtytul]

Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z ustawą o tym, czy mamy do czynienia ze stanowiskiem wiążącym się z bezpośrednim lub pośrednim udziałem w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę ogólnych interesów państwa, a więc czy na danym stanowisku może zostać zatrudniony obcokrajowiec, w praktyce decyduje kierownik jednostki samorządu terytorialnego, który jest upoważniony do wskazywania, czy dane stanowisko może zostać obsadzone przez obywatela Unii Europejskiej lub innego kraju.

Reklama
Reklama

Polska ustawa uzależnia możliwość zatrudnienia obcokrajowca w administracji samorządowej od udowodnienia znajomości języka polskiego. Fakt ten można wykazać tylko jednym z czterech dokumentów wskazanych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=309266]rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej (DzU z 2009 r., nr 64, poz. 539)[/link]. Dla porównania, poprzednio obowiązująca ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych regulowała tę sprawę w sposób zupełnie odmienny. Wskazywała mianowicie, że od pracownika zatrudnianego na umowę o pracę nie wymaga się posiadania obywatelstwa polskiego.

[i]Autorka jest ekspertem, radcą prawnym w kancelarii Gide Loyrette Nouel, specjalizującej się w prawie pracy[/i]

Zasady zatrudniania pracowników w administracji samorządowej określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458, dalej: ustawa)[/link]. Wskazuje podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych, tj. wybór (np.: wójta, burmistrza, prezydenta miasta), powołanie (np.: zastępców wójta, burmistrza, prezydenta miasta), umowę o pracę (pozostali pracownicy samorządowi) oraz warunki, jakie muszą spełnić pracownicy samorządowi.

[srodtytul]Konieczna znajomość języka[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Sądy i trybunały
Nieoczekiwana zmiana szefa Izby Sądu Najwyższego
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama