Decyzję należy wydać w możliwie najkrótszym czasie

Zwłoka organów administracji publicznej w załatwieniu sprawy i naruszenie terminów postępowania administracyjnego nie może powodować ujemnych skutków dla strony

Publikacja: 03.03.2010 02:30

Decyzję należy wydać w możliwie najkrótszym czasie

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Sadowski BS Bartłomiej Sadowski

W jakich terminach gmina powinna przeprowadzić postępowanie i wydać decyzję administracyjną albo inne rozstrzygnięcie je kończące? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwać należy w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link], a dokładnie w jego dziale I, rozdziale 7 zatytułowanym „Załatwianie spraw”.

Jak wynika z treści art. 35 § 1 k.p.a., organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Z treści § 2 omawianego przepisu możemy się dowiedzieć, jakie postępowania powinny być niezwłocznie załatwiane.

Przede wszystkim chodzi o takie sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania, lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie.

Niezwłocznie należy załatwić również sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o fakty i dowody możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.

[srodtytul]Bez zbędnej zwłoki[/srodtytul]

Wszystkie sprawy, które można rozstrzygnąć na podstawie faktów i dowodów możliwych do pozyskania w sposób określony w art. 35 § 2 k.p.a., powinny być rozpatrzone niezwłocznie, czyli – jak wynika ze słownikowej definicji tego pojęcia – w jak najkrótszym czasie.

Tak określonego terminu nie należy jednak rozumieć w ten sposób, że prowadzący postępowanie urzędnik ma obowiązek załatwić sprawę natychmiast po złożeniu wniosku (innego pisma) przez stronę. Oznacza to natomiast, że sprawa powinna zostać rozpatrzona i załatwiona tak szybko, jak tylko jest to możliwe.

Jak podkreślił [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 17 października 2008 r.(I SAB/Wa 142/08)[/b], treść obowiązku płynącego z art. 35 § 1 k.p.a. oznacza zakaz nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadania im właściwego biegu oraz obowiązek prowadzenia postępowania bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości . W takich bowiem sytuacjach będziemy mieli do czynienia z bezczynnością.

Zwrócił na to uwagę [b]NSA w wyroku z 4 września 2009 r. (I OSK 1437/07)[/b], w którym stwierdził, że z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia m.in. wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie .

Przykładem ilustrującym taką sytuację będzie nierozpoznanie wniosku o wznowienie postępowania w terminie wskazanym w art. 35 k.p.a.

[srodtytul]Miesiąc to maksimum[/srodtytul]

Jak już to zostało powiedziane, zasadą jest, że wszelkie sprawy organ administracji publicznej jest obowiązany załatwić bez zbędnej zwłoki.

Potwierdza to treść art. 35 § 3 k.p.a., zgodnie z którą załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

W postępowaniu odwoławczym sprawę należy rozpatrzyć w ciągu miesiąca od dnia, w którym organ odwołanie otrzymał.

[srodtytul]Błędna wykładnia[/srodtytul]

Przepis ten jest często błędnie interpretowany przez pracowników organów administracji publicznej, które traktują podane w nim terminy załatwiania spraw jako zasadę. Przyjmują, że podstawowym terminem, w którym sprawa powinna zostać załatwiona, jest miesiąc.

Końcowa interpretacja jest taka, że każda sprawa, również ta, którą art. 35 § 1 i 2 nakazuje załatwić niezwłocznie, zostaje załatwiona w terminie, jeżeli postępowanie zakończyło się w ciągu miesiąca.

Taka wykładnia jest jak najbardziej błędna. Przepis ten należy bowiem czytać łącznie z poprzednimi paragrafami. W konsekwencji dojdziemy do wniosku, że nakłada on na organ administracji obowiązek takiego prowadzenia postępowań, aby ich zakończenie nastąpiło jak najszybciej, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od wszczęcia postępowania.

Taką interpretację przepisów potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych.

Jak bowiem czytamy w [b]wyroku NSA z 30 stycznia 2008 r. (II OSK 1985/06)[/b], terminy załatwienia spraw, o jakich mowa w art. 35 § 3 k.p.a., to okresy, w których sprawa powinna być rozstrzygnięta w formie decyzji, i tak załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Z użytego w przepisie sformułowania „nie później” wynika, że terminy określone w art. 35 § 3 k.p.a. należy traktować jako maksymalne .

[ramka][b]Skutki upływu terminu[/b]

Upływ terminu do załatwienia sprawy co do zasady nie pozbawia organu możliwości wydania ważnego orzeczenia. Nie powoduje także wadliwości wydanej w takim postępowaniu decyzji.

Mogą się zdarzyć jednak takie sytuacje, w których upływ terminu powoduje, że organ traci zdolność do orzekania w sprawie.

Ma to miejsce wówczas, gdy przepis szczególny wyznacza materialnoprawny termin do dokonania określonych czynności. Taki charakter ma trzyletni termin na wydanie decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej przewidziany w art. 145 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=287141D1D828877276766395C2782559?id=175872]ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami[/link].

Jego przekroczenie powoduje, że postępowanie w sprawie staje się bezprzedmiotowe i powinno zostać umorzone [b](por. wyrok NSA z 17 września 2003 r., I SA 3451/01)[/b].[/ramka]

W jakich terminach gmina powinna przeprowadzić postępowanie i wydać decyzję administracyjną albo inne rozstrzygnięcie je kończące? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwać należy w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link], a dokładnie w jego dziale I, rozdziale 7 zatytułowanym „Załatwianie spraw”.

Jak wynika z treści art. 35 § 1 k.p.a., organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Z treści § 2 omawianego przepisu możemy się dowiedzieć, jakie postępowania powinny być niezwłocznie załatwiane.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr