[b]Nie.[/b] Żaden przepis ustawy o samorządzie gminnym nie daje radzie gminy kompetencji do podjęcia takiej uchwały. Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym organami gminy są rada i wójt. Jak natomiast wynika z treści art. 26 tej ustawy, rada jest organem stanowiącym, a wójt wykonawczym. Każdemu z nich ustawodawca przypisał odrębne kompetencje.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest właściwy m.in. do składania w imieniu gminy oświadczeń woli w zakresie zarządu mieniem (art. 46 ust. 1). Czynności tych organ stanowiący dokonuje osobiście. Może również upoważnić do tego swojego zastępcę, który oświadczenia takie składa bądź samodzielnie, bądź wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.
Jak z powyższego wynika, ustawa o samorządzie gminnym w sposób szczegółowy reguluje nie tylko zasady reprezentacji gminy, ale również zasady przekazywania kompetencji do składania oświadczeń woli w imieniu tej jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie żaden z jej przepisów nie przyznaje radzie gminy prawa do przekazywania tego rodzaju kompetencji innym osobom, np. zastępcy wójta. W konsekwencji uchwałę w tej sprawie należy uznać za nieważną. Takie stanowisko prezentuje m.in. [b]wojewoda mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 3 lutego 2010 r. (LEX-R-0911/3/2010).[/b]
Na zakończenie wspomnieć należy jeszcze o przepisie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz inne wskazane w tym przepisie podmioty. Z przepisu tego nie wynika jednak w żaden sposób możliwość upoważnienia przez radę gminy zastępcy wójta do składania w imieniu gminy oświadczeń woli, również przed notariuszem.
—cyran