Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz na stanowiskach doradców i asystentów. Te ostatnie nie są typowe dla administracji samorządowej. Charakteryzują się głównie tym, że umowy o pracę z osobami, które mają te stanowiska objąć, są zawsze zawierane na czas określony, który odpowiada czasowi pełnienia funkcji przez wójta.
[srodtytul]Umowa na czas określony[/srodtytul]
Możliwość zatrudniania osób w urzędach gmin (marszałkowskich) i starostwach powiatowych wprowadzona została stosunkowo niedawno. Istnieje ona bowiem dopiero od 1 stycznia 2009 r. i została wprowadzona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=962341734096364F3FD9694CC4AC4E69?id=292862]ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Wymienia je art. 4 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.
Przywilej obsadzenia tych stanowisk został zarezerwowany dla ściśle określonych funkcji. Własnych doradców i asystentów może posiadać jedynie wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta oraz marszałek województwa.
Wynika to wprost z art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. Ustęp 2 tego przepisu wskazuje natomiast, że zatrudnienie osób na tych stanowiskach [b]możliwe jest jedynie na podstawie terminowej umowy o pracę, która ulega rozwiązaniu w chwili, w której wójt (starosta czy marszałek) przestaje pełnić swoją funkcję. Ustawodawca postanowił ponadto, że możliwe jest również wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę z doradcą lub asystentem, dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem[/b] (art. 17 ust. 3).