[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7E384D45317C23FD9E6B62CACC43B9BE?id=163433]Ustawa o samorządzie gminnym [/link]stanowi, że jednostki te mogą tworzyć sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne jednostki pomocnicze. Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 tej ustawy, jednostką pomocniczą może być również miasto położone na terenie gminy. Jednostki pomocnicze tworzy rada – w drodze uchwały – po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami (art. 5 ust. 2).
Zgodnie z treścią art. 35 ustawy o samorządzie gminnym organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem. Dokument ten określa nazwę jednostki, jej obszar, zasady i tryb wyborów organów, ich organizację i zadania, zakres zadań przekazanych jednostce pomocniczej do realizacji oraz zakres kontroli oraz nadzoru nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
Jednocześnie kolejne artykuły stanowią, że organami sołectwa są zebranie wiejskie i sołtys, którego działalność wspiera rada sołecka (art. 36). Natomiast z treści art. 37 wynika, że organami dzielnicy (osiedla) są rada oraz zarząd.
[srodtytul]Dobra wola władz[/srodtytul]
Jednostki pomocnicze gmin nie mają osobowości prawnej. Przysługuje im jednak prawo zarządzania przydzielonym im mieniem komunalnym, korzystania z niego oraz rozporządzania w ustalonym w statucie zakresie dochodami uzyskanymi z tego mienia. Ponadto – jak wynika z treści art. 51 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – jednostki pomocnicze mogą prowadzić na zasadach w statucie określonych gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.