[b]Nie. [/b]Jak wynika z treści art. 44 ustawy o pomocy społecznej sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego. Przepis ten nie może być jednak traktowany jako podstawa prawna do rozstrzygania w takiej uchwale o kosztach gminnego pochówku.
Upoważnienie takie nie wynika również z treści art. 96 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepis ten określa bowiem wprost, na jakich zasadach może nastąpić zwrot za świadczenie, jakim jest pogrzeb.
Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez gminę wydatki poniesione podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy wypłacany przez ZUS na podstawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Potwierdzeniem tego, że rada gminy nie ma kompetencji do rozstrzygania w sprawie kosztów pogrzebu gminnego, jest art. 96 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej. Stanowi on upoważnienie dla rady do określenia w uchwale zasad zwrotu wydatków na usługi, pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe z wyłączeniem kosztów pogrzebu, ponieważ zasady ich zwrotu są określone w ustępie 3 omawianego artykułu.
Jak podkreślił wojewoda lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 23 października 2009 r., rada gminy musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenia prawa. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym.