Reklama

Rada nie określi kosztów pogrzebu

Przepisy ustawy o pomocy społecznej nakładają na gminę – w określonych sytuacjach – obowiązek sprawienia pogrzebu zmarłemu. Odbywa się to zgodnie z wyznaniem nieboszczyka i w sposób przez gminę ustalony. Czy upoważnienie to obejmuje również prawo do ustalenia kosztów takiego pochówku?

Publikacja: 28.06.2010 03:20

Rada nie określi kosztów pogrzebu

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

[b]Nie. [/b]Jak wynika z treści art. 44 ustawy o pomocy społecznej sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego. Przepis ten nie może być jednak traktowany jako podstawa prawna do rozstrzygania w takiej uchwale o kosztach gminnego pochówku.

Upoważnienie takie nie wynika również z treści art. 96 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepis ten określa bowiem wprost, na jakich zasadach może nastąpić zwrot za świadczenie, jakim jest pogrzeb.

Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez gminę wydatki poniesione podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy wypłacany przez ZUS na podstawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Potwierdzeniem tego, że rada gminy nie ma kompetencji do rozstrzygania w sprawie kosztów pogrzebu gminnego, jest art. 96 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej. Stanowi on upoważnienie dla rady do określenia w uchwale zasad zwrotu wydatków na usługi, pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe z wyłączeniem kosztów pogrzebu, ponieważ zasady ich zwrotu są określone w ustępie 3 omawianego artykułu.

Jak podkreślił wojewoda lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 23 października 2009 r., rada gminy musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenia prawa. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym.

Reklama
Reklama

Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii (NK.II.0911/378/09).

[i]Podstawa prawna:

– art. 44 i 96 ust. 3 i 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9B61DE71B4B260E1BC6D1C996A78FA5B?id=328904]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 175, poz. 1362 ze zm.)[/link][/i]

[b]Nie. [/b]Jak wynika z treści art. 44 ustawy o pomocy społecznej sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego. Przepis ten nie może być jednak traktowany jako podstawa prawna do rozstrzygania w takiej uchwale o kosztach gminnego pochówku.

Upoważnienie takie nie wynika również z treści art. 96 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepis ten określa bowiem wprost, na jakich zasadach może nastąpić zwrot za świadczenie, jakim jest pogrzeb.

Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama