Reklama

Rada nie określi kosztów pogrzebu

Przepisy ustawy o pomocy społecznej nakładają na gminę – w określonych sytuacjach – obowiązek sprawienia pogrzebu zmarłemu. Odbywa się to zgodnie z wyznaniem nieboszczyka i w sposób przez gminę ustalony. Czy upoważnienie to obejmuje również prawo do ustalenia kosztów takiego pochówku?

Publikacja: 28.06.2010 03:20

Rada nie określi kosztów pogrzebu

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

[b]Nie. [/b]Jak wynika z treści art. 44 ustawy o pomocy społecznej sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego. Przepis ten nie może być jednak traktowany jako podstawa prawna do rozstrzygania w takiej uchwale o kosztach gminnego pochówku.

Upoważnienie takie nie wynika również z treści art. 96 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepis ten określa bowiem wprost, na jakich zasadach może nastąpić zwrot za świadczenie, jakim jest pogrzeb.

Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez gminę wydatki poniesione podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy wypłacany przez ZUS na podstawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Potwierdzeniem tego, że rada gminy nie ma kompetencji do rozstrzygania w sprawie kosztów pogrzebu gminnego, jest art. 96 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej. Stanowi on upoważnienie dla rady do określenia w uchwale zasad zwrotu wydatków na usługi, pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe z wyłączeniem kosztów pogrzebu, ponieważ zasady ich zwrotu są określone w ustępie 3 omawianego artykułu.

Jak podkreślił wojewoda lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 23 października 2009 r., rada gminy musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenia prawa. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym.

Reklama
Reklama

Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, że normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii (NK.II.0911/378/09).

[i]Podstawa prawna:

– art. 44 i 96 ust. 3 i 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9B61DE71B4B260E1BC6D1C996A78FA5B?id=328904]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 175, poz. 1362 ze zm.)[/link][/i]

Prawo karne
Sprawa Sławomira Nowaka umorzona. „To niecodzienne, bulwersujące, ale zgodne z prawem”
Nieruchomości
Rząd chce ukrócić handel danymi z ksiąg wieczystych. Jest zapowiedź ustawy
Podatki
Kiedy spadkową nieruchomość można od razu sprzedać bez PIT? Ważny wyrok
Nieruchomości
Rząd zmienia przepisy o spółdzielniach i wspólnotach. Oto szczegóły
Prawo w Polsce
Kto w razie wojny może w pierwszej kolejności trafić do wojska?
Reklama
Reklama