Gmina wybierze firmę do przewozu osób

Samorządy sporządzą plany transportowe i ustalą opłatę za używanie przystanków

Aktualizacja: 01.03.2011 04:00 Publikacja: 01.03.2011 02:00

Gmina wybierze firmę do przewozu osób

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, która wchodzi dziś w życie, samorządy stały się organizatorami przewozów. W zależności od ich rodzaju i zasięgu zajmą się tym gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo. Wyjątkowo w wypadku międzywojewódzkich lub międzynarodowych przewozów kolejowych rolę organizatora odgrywa minister transportu.

Ustawa zajmuje się nie tylko transportem drogowym. Również przewozami kolejami, tramwajami, metrem, kolejami linowymi i linowo-terenowymi, a także transportem morskim.

Na organizatorów czeka wiele obowiązków. Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców, a także m.in. powiaty, ich związki oraz województwa będą musiały przygotować plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Ich zawartość i procedury są ściśle ustalone i wymagają sporo pracy, czasu i uzgodnień, zanim zostaną uchwalone. Taki plan uchwalony przez radę stanie się aktem prawa miejscowego.

Określi on m.in. sieć komunikacyjną, na której zakłada się przewozy o charakterze użyteczności publicznej, ocenę i prognozy potrzeb przewozowych, przewidywane ich finansowanie, preferencje dotyczące wyboru rodzajów środków transportu, zasady organizacji rynku przewozów.

Organizator może wybrać przewoźnika na kilka sposobów – przede wszystkim na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych czy koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wolno będzie też bezpośrednio podpisać umowę z przewoźnikiem, jeżeli średnia roczna wartość będzie opiewać na mniej niż 1 mln euro albo mniej niż 300 tys. km przejazdów rocznie. Umowa dotyczy linii albo sieci komunikacyjnej.

Przewozy może też wykonywać bezprzetargowo samorządowy zakład budżetowy.

Przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą finansowane z opłat pobieranych przez operatora lub organizatora, ale możliwe jest również dotowanie nierentownych linii. Rekompensata ma uwzględniać rozsądny zysk przewoźnika.

Ustawa w ostatecznej wersji nie przyznaje prawa wyłącznego dla operatorów obsługujących konkretną trasę bądź linię. O ile jednak operator wybrany przez samorząd może liczyć na wsparcie finansowe, o tyle pozostali przewoźnicy – nie. Jeśli jednak zechcą jeździć tymi samymi ulicami, to trudno będzie im w tym przeszkodzić – jeśli nie naruszają zasad przewozów i korzystania z przystanków.

Samorządom wolno będzie pobierać opłaty za używanie dworców i przystanków. Żeby do tego doszło, rada musi podjąć odpowiednią uchwałę.

Ustawa podaje stawki maksymalne – jedno zatrzymanie na przystanku nie może kosztować więcej niż 5 gr, a na dworcu przekroczyć złotówki.

– Szacujemy, że w wypadku przedsiębiorstwa dysponującego 150 autobusami może to być nawet 200 – 250 tys. zł rocznie – mówi Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Transportu Samochodowego i Spedycji.

Jednak zbieranie pieniędzy za przystanki to przyjemniejsza dla samorządów strona regulacji. Ustawa, wprowadzając zmianę do przepisów o czystości i porządku w gminie, nakłada na samorządy obowiązek dbania o te miejsca. Ale o czystość na wydzielonych torowiskach dba podmiot je użytkujący.

Ustawa wchodzi dzisiaj w życie. Jednakże jest sporo przepisów przejściowych i zarówno samorządowcy, jak i przedsiębiorcy zajmujący się taką działalnością muszą do końca 2016 r. bacznie się przyglądać nie tylko nowym regulacjom, ale i tym zawartym w ustawie o transporcie drogowym.

Podstawa prawna:

- ustawa o publicznym transporcie zbiorowym (DzU z 2011 r., nr 5, poz. 13)

 

OPINIA

prof. Olgierd Wyszomirski - dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

W ustawie mamy do czynienia z prymatem prawa nad ekonomią. Nie sprzeciwiam się obowiązkowi opracowywania planów transportowych, ale nowe przepisy ograniczają elastyczność zarządzania ofertą przewozową, wymagając np. podejmowania uchwał dotyczących tras przebiegu linii komunikacyjnych. Z tego powodu wprowadzenie koniecznych zmian w ofercie przewozowej może opóźnić się o kilka miesięcy, a to nie leży w interesie podróżnych.

Dodatkowym utrudnieniem może okazać się przewidziana w projekcie rozporządzenia wykonawczego możliwość zmiany rozkładu jazdy tylko trzy razy do roku – w marcu, czerwcu i październiku. Ponieważ rozkłady kolejowe zmieniają się w grudniu, podróżni mogą przez kilka miesięcy tracić czas na przystankach ze względu na brak synchronizacji przyjazdów i odjazdów.

Dobrze oceniam natomiast brak prawa wyłącznego dla tych operatorów, którzy wygrają przetarg na obsługę linii czy sieci. Dobrze zorganizowany i zarządzany zakład budżetowy czy przedsiębiorca z pewnością poradzi sobie z konkurencją busów.

Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, która wchodzi dziś w życie, samorządy stały się organizatorami przewozów. W zależności od ich rodzaju i zasięgu zajmą się tym gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo. Wyjątkowo w wypadku międzywojewódzkich lub międzynarodowych przewozów kolejowych rolę organizatora odgrywa minister transportu.

Ustawa zajmuje się nie tylko transportem drogowym. Również przewozami kolejami, tramwajami, metrem, kolejami linowymi i linowo-terenowymi, a także transportem morskim.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Prawo rodzinne
Nie trzeba mieć zgody drugiego małżonka na swoje wydatki
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego