Gmina wybierze firmę do przewozu osób

Samorządy sporządzą plany transportowe i ustalą opłatę za używanie przystanków

Aktualizacja: 01.03.2011 04:00 Publikacja: 01.03.2011 02:00

Gmina wybierze firmę do przewozu osób

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, która wchodzi dziś w życie, samorządy stały się organizatorami przewozów. W zależności od ich rodzaju i zasięgu zajmą się tym gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo. Wyjątkowo w wypadku międzywojewódzkich lub międzynarodowych przewozów kolejowych rolę organizatora odgrywa minister transportu.

Ustawa zajmuje się nie tylko transportem drogowym. Również przewozami kolejami, tramwajami, metrem, kolejami linowymi i linowo-terenowymi, a także transportem morskim.

Na organizatorów czeka wiele obowiązków. Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców, a także m.in. powiaty, ich związki oraz województwa będą musiały przygotować plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Ich zawartość i procedury są ściśle ustalone i wymagają sporo pracy, czasu i uzgodnień, zanim zostaną uchwalone. Taki plan uchwalony przez radę stanie się aktem prawa miejscowego.

Określi on m.in. sieć komunikacyjną, na której zakłada się przewozy o charakterze użyteczności publicznej, ocenę i prognozy potrzeb przewozowych, przewidywane ich finansowanie, preferencje dotyczące wyboru rodzajów środków transportu, zasady organizacji rynku przewozów.

Organizator może wybrać przewoźnika na kilka sposobów – przede wszystkim na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych czy koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wolno będzie też bezpośrednio podpisać umowę z przewoźnikiem, jeżeli średnia roczna wartość będzie opiewać na mniej niż 1 mln euro albo mniej niż 300 tys. km przejazdów rocznie. Umowa dotyczy linii albo sieci komunikacyjnej.

Przewozy może też wykonywać bezprzetargowo samorządowy zakład budżetowy.

Przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą finansowane z opłat pobieranych przez operatora lub organizatora, ale możliwe jest również dotowanie nierentownych linii. Rekompensata ma uwzględniać rozsądny zysk przewoźnika.

Ustawa w ostatecznej wersji nie przyznaje prawa wyłącznego dla operatorów obsługujących konkretną trasę bądź linię. O ile jednak operator wybrany przez samorząd może liczyć na wsparcie finansowe, o tyle pozostali przewoźnicy – nie. Jeśli jednak zechcą jeździć tymi samymi ulicami, to trudno będzie im w tym przeszkodzić – jeśli nie naruszają zasad przewozów i korzystania z przystanków.

Samorządom wolno będzie pobierać opłaty za używanie dworców i przystanków. Żeby do tego doszło, rada musi podjąć odpowiednią uchwałę.

Ustawa podaje stawki maksymalne – jedno zatrzymanie na przystanku nie może kosztować więcej niż 5 gr, a na dworcu przekroczyć złotówki.

– Szacujemy, że w wypadku przedsiębiorstwa dysponującego 150 autobusami może to być nawet 200 – 250 tys. zł rocznie – mówi Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Transportu Samochodowego i Spedycji.

Jednak zbieranie pieniędzy za przystanki to przyjemniejsza dla samorządów strona regulacji. Ustawa, wprowadzając zmianę do przepisów o czystości i porządku w gminie, nakłada na samorządy obowiązek dbania o te miejsca. Ale o czystość na wydzielonych torowiskach dba podmiot je użytkujący.

Ustawa wchodzi dzisiaj w życie. Jednakże jest sporo przepisów przejściowych i zarówno samorządowcy, jak i przedsiębiorcy zajmujący się taką działalnością muszą do końca 2016 r. bacznie się przyglądać nie tylko nowym regulacjom, ale i tym zawartym w ustawie o transporcie drogowym.

Podstawa prawna:

- ustawa o publicznym transporcie zbiorowym (DzU z 2011 r., nr 5, poz. 13)

 

OPINIA

prof. Olgierd Wyszomirski - dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

W ustawie mamy do czynienia z prymatem prawa nad ekonomią. Nie sprzeciwiam się obowiązkowi opracowywania planów transportowych, ale nowe przepisy ograniczają elastyczność zarządzania ofertą przewozową, wymagając np. podejmowania uchwał dotyczących tras przebiegu linii komunikacyjnych. Z tego powodu wprowadzenie koniecznych zmian w ofercie przewozowej może opóźnić się o kilka miesięcy, a to nie leży w interesie podróżnych.

Dodatkowym utrudnieniem może okazać się przewidziana w projekcie rozporządzenia wykonawczego możliwość zmiany rozkładu jazdy tylko trzy razy do roku – w marcu, czerwcu i październiku. Ponieważ rozkłady kolejowe zmieniają się w grudniu, podróżni mogą przez kilka miesięcy tracić czas na przystankach ze względu na brak synchronizacji przyjazdów i odjazdów.

Dobrze oceniam natomiast brak prawa wyłącznego dla tych operatorów, którzy wygrają przetarg na obsługę linii czy sieci. Dobrze zorganizowany i zarządzany zakład budżetowy czy przedsiębiorca z pewnością poradzi sobie z konkurencją busów.

Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, która wchodzi dziś w życie, samorządy stały się organizatorami przewozów. W zależności od ich rodzaju i zasięgu zajmą się tym gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo. Wyjątkowo w wypadku międzywojewódzkich lub międzynarodowych przewozów kolejowych rolę organizatora odgrywa minister transportu.

Ustawa zajmuje się nie tylko transportem drogowym. Również przewozami kolejami, tramwajami, metrem, kolejami linowymi i linowo-terenowymi, a także transportem morskim.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów