Działalność związku międzygminnego finansują samorządy

Wojewoda uchyli statut związku międzygminnego, jeżeli akt ten nie rozstrzyga o kosztach funkcjonowania tej organizacji

Publikacja: 07.08.2012 08:58

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

– Rada gminy Zabór, uchwalając statut Zielonogórskiego Związku Gmin, postanowiła, że zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku określi uchwała zgromadzenia tego związku – mówi Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wskazuje, że tym samym statut związku nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów określonych w ustawie o samorządzie gminnym. – Należało więc stwierdzić nieważność podjętej przez radę gminy Zabór uchwały – wyjaśnia dyr. Kaczmarek.

Organ nadzoru stwierdził, że uchwalony statut zawiera ponadto inne błędy stanowiące rażące naruszenie prawa. M.in. radni postanowili w nim, że na wniosek wójta właściwa rada może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu związku zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Tymczasem z art. 70 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że reprezentowanie gminy w zgromadzeniu rada – na wniosek wójta – może powierzyć zarówno zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jak i radnemu. – Taki zapis stanowi nieuprawnioną modyfikację regulacji ustawowej, a w konsekwencji jest nieważny – podkreśla Teresa Kaczmarek.

Zawody prawnicze
Znów zawrzało w prokuraturze z powodu wynagrodzeń. Od kiedy podwyżki?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Konsumenci
Skuteczne gwarancje dla kredytobiorców. Ważny wyrok TSUE
Prawo karne
Projekt zaostrzenia kar dla kierowców. Przepadek stanie się fikcją?
Prawo karne
Sfałszowane wyroki w sądzie. Skarb Państwa oszukany na ponad 3 mln zł
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej