Działalność związku międzygminnego finansują samorządy

Wojewoda uchyli statut związku międzygminnego, jeżeli akt ten nie rozstrzyga o kosztach funkcjonowania tej organizacji

Publikacja: 07.08.2012 08:58

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

– Rada gminy Zabór, uchwalając statut Zielonogórskiego Związku Gmin, postanowiła, że zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku określi uchwała zgromadzenia tego związku – mówi Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wskazuje, że tym samym statut związku nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów określonych w ustawie o samorządzie gminnym. – Należało więc stwierdzić nieważność podjętej przez radę gminy Zabór uchwały – wyjaśnia dyr. Kaczmarek.

Organ nadzoru stwierdził, że uchwalony statut zawiera ponadto inne błędy stanowiące rażące naruszenie prawa. M.in. radni postanowili w nim, że na wniosek wójta właściwa rada może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu związku zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Tymczasem z art. 70 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że reprezentowanie gminy w zgromadzeniu rada – na wniosek wójta – może powierzyć zarówno zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jak i radnemu. – Taki zapis stanowi nieuprawnioną modyfikację regulacji ustawowej, a w konsekwencji jest nieważny – podkreśla Teresa Kaczmarek.

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”