Reklama

Działalność związku międzygminnego finansują samorządy

Wojewoda uchyli statut związku międzygminnego, jeżeli akt ten nie rozstrzyga o kosztach funkcjonowania tej organizacji

Publikacja: 07.08.2012 08:58

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

– Rada gminy Zabór, uchwalając statut Zielonogórskiego Związku Gmin, postanowiła, że zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku określi uchwała zgromadzenia tego związku – mówi Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wskazuje, że tym samym statut związku nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów określonych w ustawie o samorządzie gminnym. – Należało więc stwierdzić nieważność podjętej przez radę gminy Zabór uchwały – wyjaśnia dyr. Kaczmarek.

Organ nadzoru stwierdził, że uchwalony statut zawiera ponadto inne błędy stanowiące rażące naruszenie prawa. M.in. radni postanowili w nim, że na wniosek wójta właściwa rada może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu związku zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Tymczasem z art. 70 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że reprezentowanie gminy w zgromadzeniu rada – na wniosek wójta – może powierzyć zarówno zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jak i radnemu. – Taki zapis stanowi nieuprawnioną modyfikację regulacji ustawowej, a w konsekwencji jest nieważny – podkreśla Teresa Kaczmarek.

Reklama
Reklama
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama