Rady gmin mogą w uchwałach w sprawie opłat za przedszkola przewidzieć ulgi dla drugiego oraz kolejnego dziecka z jednej rodziny. Taki pogląd wyraził wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale będącej odpowiedzią na pytanie prawne rzecznika praw obywatelskich (sygnatura akt II OPS 6/12).
Rzecznik wskazywał, że w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych utrwaliły się dwa odmienne poglądy. Zgodnie z pierwszym, reprezentowanym m.in. przez WSA w Lublinie, Opolu czy Poznaniu, wprowadzenie ulgi w opłatach prowadzi do niesłusznego uprzywilejowania pewnej grupy obywateli – rodzin wielodzietnych. Zdaniem tych sądów pomoc od władz publicznych może być przyznawana tylko rodzinom w trudnej sytuacji. Tymczasem trzecie i kolejne dziecko z rodziny ma na jej podstawie zapewnione bezpłatne nauczanie i opiekę, niezależnie od statusu majątkowego rodziców.
Inne sądy, m.in. w Gorzowie Wielkopolskim, a także we Wrocławiu w wyroku z 1 marca 2012 r., uznały, że ulgi nie naruszają przepisów prawa, a w szczególności zasady równości. Takie stanowisko, korzystne z punktu widzenia rodziców, poparł też RPO.
Anna Błaszczak z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wskazywała, że celem ulg nie jest pomoc socjalna rodzinom, ale zwiększenie dostępności edukacji przedszkolnej.
– Konieczność ponoszenia zwielokrotnionej opłaty może zniechęcić rodziców kilkorga dzieci do korzystania z przedszkola, ponieważ może być porównywalna z kosztem innych form opieki, np. niani – podkreślała. – Tymczasem objęcie edukacją jak największej liczby dzieci służy realizacji konstytucyjnego prawa do nauki.