Wójt (zastępca wójta) radny, skarbnik i sekretarz gminy, osoba wydająca w imieniu wójta decyzje administracyjne, a także kierownik jednostki organizacyjnej gminy oraz osoba zarządzająca (członek zarządu) gminnej osoby prawnej (np. spółki) składa oświadczenie majątkowe na odpowiednim formularzu. Jego wzór został określony w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 26 lutego 2003 r. (DzU nr 34, poz. 282). W załącznikach do tego rozporządzenia określone zostały odrębne wzory oświadczeń majątkowych składanych przez radnych (załącznik nr 1) oraz pozostałych zobowiązanych (załącznik nr 2).
Należy podać wszystkie informacje o posiadanym mieniu, a także o zasiadaniu we władzach spółek oraz o prowadzeniu działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy z zasiadaniem w organie spółki lub prowadzeniem działalności gospodarczej związany był jakikolwiek dochód
Do każdego z egzemplarzy oświadczenia dołączyć należy kopię rocznego zeznania podatkowego. Jeżeli samorządowiec je korygował, to dołączyć należy również korektę PIT.
Nie tylko dochód
- Radny zobowiązany jest złożyć oświadczenie, zawierające nie tylko dochód uzyskany w danym roku podatkowym, ale dane dotyczące całego mienia, a więc również informacje o mieniu uzyskanym w poprzednich latach – wyjaśnia dr Kazimierz Bandarzewski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Należy podać wszystkie informacje o posiadanym mieniu, a także o zasiadaniu we władzach spółek oraz o prowadzeniu działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy z zasiadaniem w organie spółki lub prowadzeniem działalności gospodarczej związany był jakikolwiek dochód – dodaje.
Zakres informacji o majątku, który do oświadczenia należy wpisać określa art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (patrz ramka). Jego uszczegółowienie zostało dokonane w określonych wspomnianym rozporządzeniem wzorach oświadczeń majątkowych. Z ich treści wynika, że np. informując o zgromadzonych zasobach pieniężnych należy wymienić nie tylko oszczędności zgromadzone w złotówkach, ale także i w walutach obcych. Natomiast informacja o zaciągniętych zobowiązaniach (np. kredyty i pożyczki) należy odpowiednio opisać wskazując zasady, na jakich zostały udzielone (wobec kogo, w jakiej wysokości, w związku z jakim zdarzeniem).