ViaToll: Państwo zarabia, samorządy tracą

Wprowadzenie opłat ViaToll powoduje, że drogi lokalne są w coraz gorszym stanie, a to dlatego, że rozjeżdżają je ciężkie TIRy

Aktualizacja: 31.10.2013 19:38 Publikacja: 31.10.2013 14:43

ViaToll: Państwo zarabia, samorządy tracą

Foto: ROL

Na ostatnim posiedzeniu rząd znowelizował Narodowy program przebudowy dróg lokalnych. Pomimo protestów samorządów środki na realizację programu w przyszłym roku zostały obcięte z miliarda do 250 mln zł. Dlatego Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego postuluje utworzenie nowego funduszu, jako instrumentu finansowania zadań drogowych w gminach i powiatach.

- Aktualny system finansowania samorządów nie daje dużych możliwości realizacji zadań drogowych ze środków własnych. Sytuacja ta w połączeniu z mało realną szansą pozyskania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych powoduje możliwość pojawienia się stagnacji w zakresie nowych inwestycji drogowych jak również w bieżącym utrzymaniu infrastruktury drogowej - czytamy w stanowisku przyjętym przez Konwent.

Dlatego też samorządowcy apelują o wyodrębnienie w ramach budżetu państwa nowego instrumentu finansowania dróg powiatowych i gminnych. Środki na ten cel mogłyby pochodzić z udziałów samorządów w podatku akcyzowym od paliw silnikowych.

- Likwidacja podatku od środków transportowych poprzez podniesienie podatku akcyzowego miała za zadanie pozyskanie środków finansowych na infrastrukturę drogową, a obecnie cały podatek akcyzowy pobiera budżet państwa, podczas gdy pojazdy poruszają się po wszystkich drogach publicznych - argumentuje Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego.

Starostowie sygnalizują także, że dodatkowe środki stanowiłyby rekompensatę za pogorszenie stanu dróg lokalnych będącego efektem wprowadzenia Krajowego Systemu Poboru Opłat ViaToll. Dodają przy tym, że możliwe jest także wspomaganie funduszu środkami z KSPO ViaToll, ponieważ system płatnych dróg krajowych jest powiązany z bezpłatnymi drogami lokalnymi i nie może bez nich funkcjonować. Przypominają jednocześnie, że od momentu wprowadzenia tej opłaty większość samorządów odnotowała wzmożony ruch pojazdów ciężarowych na drogach lokalnych.

- Brak rozwiązań systemowych w zakresie finansowania dróg powiatowych i gminnych doprowadzi do pogorszenia stanu infrastruktury drogowej, a co za tym idzie znaczącego obniżenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - argumentują starostowie.

Na ostatnim posiedzeniu rząd znowelizował Narodowy program przebudowy dróg lokalnych. Pomimo protestów samorządów środki na realizację programu w przyszłym roku zostały obcięte z miliarda do 250 mln zł. Dlatego Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego postuluje utworzenie nowego funduszu, jako instrumentu finansowania zadań drogowych w gminach i powiatach.

- Aktualny system finansowania samorządów nie daje dużych możliwości realizacji zadań drogowych ze środków własnych. Sytuacja ta w połączeniu z mało realną szansą pozyskania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych powoduje możliwość pojawienia się stagnacji w zakresie nowych inwestycji drogowych jak również w bieżącym utrzymaniu infrastruktury drogowej - czytamy w stanowisku przyjętym przez Konwent.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów