Na ostatnim posiedzeniu rząd znowelizował Narodowy program przebudowy dróg lokalnych. Pomimo protestów samorządów środki na realizację programu w przyszłym roku zostały obcięte z miliarda do 250 mln zł. Dlatego Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego postuluje utworzenie nowego funduszu, jako instrumentu finansowania zadań drogowych w gminach i powiatach.
- Aktualny system finansowania samorządów nie daje dużych możliwości realizacji zadań drogowych ze środków własnych. Sytuacja ta w połączeniu z mało realną szansą pozyskania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych powoduje możliwość pojawienia się stagnacji w zakresie nowych inwestycji drogowych jak również w bieżącym utrzymaniu infrastruktury drogowej - czytamy w stanowisku przyjętym przez Konwent.
Dlatego też samorządowcy apelują o wyodrębnienie w ramach budżetu państwa nowego instrumentu finansowania dróg powiatowych i gminnych. Środki na ten cel mogłyby pochodzić z udziałów samorządów w podatku akcyzowym od paliw silnikowych.
- Likwidacja podatku od środków transportowych poprzez podniesienie podatku akcyzowego miała za zadanie pozyskanie środków finansowych na infrastrukturę drogową, a obecnie cały podatek akcyzowy pobiera budżet państwa, podczas gdy pojazdy poruszają się po wszystkich drogach publicznych - argumentuje Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego.
Starostowie sygnalizują także, że dodatkowe środki stanowiłyby rekompensatę za pogorszenie stanu dróg lokalnych będącego efektem wprowadzenia Krajowego Systemu Poboru Opłat ViaToll. Dodają przy tym, że możliwe jest także wspomaganie funduszu środkami z KSPO ViaToll, ponieważ system płatnych dróg krajowych jest powiązany z bezpłatnymi drogami lokalnymi i nie może bez nich funkcjonować. Przypominają jednocześnie, że od momentu wprowadzenia tej opłaty większość samorządów odnotowała wzmożony ruch pojazdów ciężarowych na drogach lokalnych.