Rada miasta może podjąć uchwałę o przyznaniu burmistrzowi odprawy emerytalnej, ale będzie ona miała jedynie charakter decyzji technicznej. Prawo do odprawy i jej wysokość określają bowiem przepisy ustawowe. Jeśli uchwała nie zostanie podjęta, burmistrz i tak powinien otrzymać pieniądze. Takie jest sedno wyroku Sądu Okręgowego w Olsztynie ( sygn akt IV Pa 40/13).
Sprawa wcale nie była oczywista. Sąd rejonowy uznał bowiem, że bez uchwały rady, burmistrz nie może otrzymać odprawy, choć pełnił funkcję przez dwadzieścia lat, od maja 1991 roku. Kiedy przeszedł na emeryturę, zwrócił się do nowego Burmistrza o wypłatę odprawy emerytalnej w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. W odpowiedzi otrzymał informację potwierdzającą uprawnienie do uzyskania odprawy oraz deklarację jej wypłaty w dwóch ratach. Pierwszą ratę w kwocie 17.450 zł netto wypłacono zgodnie z zapewnieniem. Druga rata miała być płatna do końca marca 2012 roku z uwagi na trudną sytuację finansową miasta. Po konsultacji z prawnikiem nowy burmistrz doszedł jednak do wniosku, że podjęta przez niego decyzja została dokonana bez zachowania wymogów formalno- prawnych, tj. bez wymaganej uchwały rady miasta przyznającej wypłaty świadczenia. Próbował poddać tę kwestię pod rozstrzygnięcie rady, ale nie było wymaganego quorum. Miasto nie wypłaciło więc drugiej części odprawy. Były burmistrz najpierw wezwał je do zapłaty, a gdy to nie pomogło - złożył pozew w sądzie.
Sąd rejonowy odrzucił powództwo. Doszedł bowiem do wniosku, ze choć pracodawcą burmistrza jest urząd miasta, to rada odpowiada za ustalenie wysokości wynagrodzenia, w tym odprawy emerytalnej. Uchwała dotycząca wysokości odprawy i jej wypłaty nie została podjęta. Powództwo, zdaniem sądu I instancji, było więc przedwczesne.
Emerytowany burmistrz zaskarżył wyrok w całości. Apelacja okazała się uzasadniona. Zdaniem Sądu Okręgowego podjęcie uchwały przez radę miasta nie jest warunkiem koniecznym do wypłaty odprawy. W uchwale powinno zostać ustalone wynagrodzenie. Odprawa emerytalna jest zaś innym świadczeniem związanym z pracą. Wskazuje na to usystematyzowanie przepisów w kodeksie pracy, brak związku odprawy z wykonaniem pracy oraz brak w stosunku do niej ograniczeń w egzekucji.
W przypadku powoda, który do momentu przejścia na emeryturę był pracownikiem samorządowym, odprawa emerytalna przysługuje na podstawie przepisów szczególnych tj. ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o pracownikach samorządowych. Art. 36 ust 2 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracownikowi przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Wysokość odprawy emerytalnej reguluje art. 38 ust. 3 ustawy. Szczegółowe warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę określone są natomiast w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Przewidziano w nim, że jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy.