W rekrutacji przedszkolnej tylko w tym roku będą obowiązywały niekonstytucyjne przepisy przejściowe wprowadzone ustawą z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2014 r. poz. 7, dalej ustawa zmieniająca). Przyjmowanie do szkół podstawowych i gimnazjów jeszcze przez lata szkolne 2014/2015 i 2015/2016 będzie odbywało się na podstawie przepisów niezgodnych z ustawą zasadniczą.
Trybunał orzekł ?o niezgodności
W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. (K 38/12) stracił moc art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zm., dalej jako ustawa oświatowa). Stanowił on delegację do wydania rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU Nr 26, poz. 232, ze zm.). Trybunał orzekł niezgodność m.in. ze względu na pominięcie kryteriów rekrutacji oraz procedury jej przeprowadzania na poziomie ustawy i nadania aktowi wykonawczemu charakteru podstawowego źródła prawa.
Naruszono przy tym zasady wyłączności regulacji ustawowej w sferze praw i wolności. Trybunał odniósł się również negatywnie do rozwiązań dotyczących rekrutacji umieszczanych w statutach placówek oświatowych na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 6 ustawy oświatowej (przepis ten uchylono ustawą zmieniającą).
Do szkół podstawowych i gimnazjów
Uczniowie zamieszkali w obwodzie szkoły są przyjmowani do niej z urzędu (art. 20a ust. 5 ustawy oświatowej). W przypadku, gdy o przyjęcie ubiegają się kandydaci spoza obwodu – pod warunkiem że szkoła ma jeszcze wolne miejsca – należy przeprowadzić postępowanie rekrutacyjne (art. 20e ust. 3 ustawy oświatowej). Prawodawca nie wypełnił postulatu wyroku TK i nie określił – w tym przypadku – kryteriów ustawowych w postępowaniu rekrutacyjnym. Zadanie to scedował na rady gmin (zgodnie z art. 20e ust. 3 w związku z art. 20zf pkt 1 ustawy oświatowej). Ustawodawca uznał, że nie jest możliwe zaproponowanie uniwersalnego rozwiązania w ustawie, dlatego to organ prowadzący szkołę ma określić kryteria, uwzględniając realizację potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych. Otrzymał również uprawnienie do przyznania różnej liczby punktów poszczególnym kryteriom oraz możliwość stosowania kryterium dochodowego (art. 20e ust. 3 i 4 ustawy oświatowej).
To ustawa winna wskazać grupy kandydatów uprzywilejowanych ze względu na sytuację osobistą, rodzinną, zdolności lub osiągnięcia