Do konsultacji międzyresortowych trafił właśnie opracowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji projekt rozporządzenia określającego tryb zwrotu gminom części wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego. Zwrot ten następuje w formie dotacji celowej.
Przypomnijmy. Obowiązująca od 20 marca 2014 r. ustawa o funduszu sołeckim zwiększyła (o10 proc), czyli do poziomu 20, 30 i 40 proc., wysokość zwrotu z budżetu państwa wydatków wykonanych w ramach tego funduszu.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem zwrot wydatków wykonanych następuje na podstawie wniosku gminy przesłanego w wersji elektronicznej lub papierowej do właściwego wojewody. Taki wniosek należy złożyć do 31 maja roku budżetowego następującego po roku, w którym wydatków dokonano. Wniosek sporządzić należy według wzoru, który określony został w załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia.
Rozporządzenie wskazuje także termin, w którym gmina powinna otrzymać zwrot. Pieniądze te powinny zostać przelane na rachunek budżetowy jednostki samorządu terytorialnego do 31 sierpnia.
Projekt określa również tryb i termin, w których wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje wojewodzie informację o wysokości środków funduszu przypadających na dane sołectwo oraz o wysokości kwoty bazowej. Również i w tym wypadku należy posłużyć się wzorem (załącznik nr 2), a przekazanie informacji może nastąpić zarówno drogą elektroniczną, jak i na papierze.