Reklama

Budżet w kłopotach zrównane w ograniczeniach

Nowelizacja ustawy ?o finansach publicznych określa zasady zmieniania budżetów ustalonych ?przez regionalną izbę obrachunkową.

Publikacja: 12.05.2014 09:05

Budżet w kłopotach zrównane w ograniczeniach

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych gmina (powiat  czy województwo) nie może uchwalić  budżetu, który nie spełnia relacji wynikających z art. 242 oraz art. 243 tej ustawy. Mówiąc w uproszczeniu, takiego, w którym planowane wydatki bieżące przewyższają planowane dochody. W takiej sytuacji samorząd musi opracować program postępowania naprawczego. Gdy ten zyska akceptację regionalnej izby obrachunkowej, sejmik może uchwalić budżet. Jeżeli program akceptacji nie zyska (albo w ogóle nie zostanie opracowany), budżet ustala RIO. Ten zaś nie musi zachowywać wskaźników z art. 242–243 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie przepisy nakładają na samorządy wykonujące program postępowania naprawczego istotne ograniczenia. Takie gminy nie mogą m.in. finansować promocji, tworzyć  funduszu sołeckiego czy podejmować nowych inwestycji finansowanych pożyczką, kredytem lub emisją papierów wartościowych. Nie mogą też podwyższać wynagrodzeń pracowników samorządowych czy diet radnych.

Również gmina, której budżet ustaliła RIO, nie będzie udzielać poręczeń

Ograniczenia te nie obowiązują gmin, które programu postępowania naprawczego nie przygotowały i prowadzą swoją gospodarkę finansową na podstawie ustaleń RIO.

– Oznacza to, że pozycja prawna gmin, które prowadzą program postępowania naprawczego, oraz tych, które (pomimo wezwania przez RIO) takiego programu nie przyjęły i przyjęły budżet ustalony przez RIO, jest diametralnie różna – mówi  Ryszard Krawczyk, prezes RIO w Łodzi.

Reklama
Reklama

Uchwalona przez Sejm nowelizacja tę nierówność usuwa. Jej przepisy przewidują bowiem, że także gmina, której budżet ustaliła RIO, nie będzie mogła ani wyodrębnić funduszu sołeckiego, ani udzielać poręczeń i pożyczek czy zwiększać wydatków na diety radnych i pensje zarządu, ani też podejmować innych działań zabronionych art. 240a ust. 5 i 6 ustawy o finansach publicznych.

Nowelizacja określa także zasady zmieniania ustalonego przez RIO budżetu. Służy temu ust. 9 dodany do art. 240a. Zawiera upoważnienie dla właściwej rady do nowelizowania ustalonego przez RIO budżetu i ograniczenie, z którego wynika, że taka zmiana nie może pogarszać relacji  z art. 242–244 ustawy i wynikających z budżetu ustalonego przez RIO.

etap legislacyjny skierowana do Senatu

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych gmina (powiat  czy województwo) nie może uchwalić  budżetu, który nie spełnia relacji wynikających z art. 242 oraz art. 243 tej ustawy. Mówiąc w uproszczeniu, takiego, w którym planowane wydatki bieżące przewyższają planowane dochody. W takiej sytuacji samorząd musi opracować program postępowania naprawczego. Gdy ten zyska akceptację regionalnej izby obrachunkowej, sejmik może uchwalić budżet. Jeżeli program akceptacji nie zyska (albo w ogóle nie zostanie opracowany), budżet ustala RIO. Ten zaś nie musi zachowywać wskaźników z art. 242–243 ustawy o finansach publicznych.

Reklama
Cudzoziemcy
Nielegalni migraci z Afganistanu dostaną od państwa zadośćuczynienie
Prawo karne
Trzej lekarze usłyszeli wyrok w głośnej sprawie śmierci Izabeli z Pszczyny
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Biznes
Dostępność cyfrowa - nowe przepisy o e-handlu zmienią internetowy biznes
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Reklama
Reklama