Reklama

Budżet w kłopotach zrównane w ograniczeniach

Nowelizacja ustawy ?o finansach publicznych określa zasady zmieniania budżetów ustalonych ?przez regionalną izbę obrachunkową.

Publikacja: 12.05.2014 09:05

Budżet w kłopotach zrównane w ograniczeniach

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych gmina (powiat  czy województwo) nie może uchwalić  budżetu, który nie spełnia relacji wynikających z art. 242 oraz art. 243 tej ustawy. Mówiąc w uproszczeniu, takiego, w którym planowane wydatki bieżące przewyższają planowane dochody. W takiej sytuacji samorząd musi opracować program postępowania naprawczego. Gdy ten zyska akceptację regionalnej izby obrachunkowej, sejmik może uchwalić budżet. Jeżeli program akceptacji nie zyska (albo w ogóle nie zostanie opracowany), budżet ustala RIO. Ten zaś nie musi zachowywać wskaźników z art. 242–243 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie przepisy nakładają na samorządy wykonujące program postępowania naprawczego istotne ograniczenia. Takie gminy nie mogą m.in. finansować promocji, tworzyć  funduszu sołeckiego czy podejmować nowych inwestycji finansowanych pożyczką, kredytem lub emisją papierów wartościowych. Nie mogą też podwyższać wynagrodzeń pracowników samorządowych czy diet radnych.

Również gmina, której budżet ustaliła RIO, nie będzie udzielać poręczeń

Ograniczenia te nie obowiązują gmin, które programu postępowania naprawczego nie przygotowały i prowadzą swoją gospodarkę finansową na podstawie ustaleń RIO.

– Oznacza to, że pozycja prawna gmin, które prowadzą program postępowania naprawczego, oraz tych, które (pomimo wezwania przez RIO) takiego programu nie przyjęły i przyjęły budżet ustalony przez RIO, jest diametralnie różna – mówi  Ryszard Krawczyk, prezes RIO w Łodzi.

Reklama
Reklama

Uchwalona przez Sejm nowelizacja tę nierówność usuwa. Jej przepisy przewidują bowiem, że także gmina, której budżet ustaliła RIO, nie będzie mogła ani wyodrębnić funduszu sołeckiego, ani udzielać poręczeń i pożyczek czy zwiększać wydatków na diety radnych i pensje zarządu, ani też podejmować innych działań zabronionych art. 240a ust. 5 i 6 ustawy o finansach publicznych.

Nowelizacja określa także zasady zmieniania ustalonego przez RIO budżetu. Służy temu ust. 9 dodany do art. 240a. Zawiera upoważnienie dla właściwej rady do nowelizowania ustalonego przez RIO budżetu i ograniczenie, z którego wynika, że taka zmiana nie może pogarszać relacji  z art. 242–244 ustawy i wynikających z budżetu ustalonego przez RIO.

etap legislacyjny skierowana do Senatu

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych gmina (powiat  czy województwo) nie może uchwalić  budżetu, który nie spełnia relacji wynikających z art. 242 oraz art. 243 tej ustawy. Mówiąc w uproszczeniu, takiego, w którym planowane wydatki bieżące przewyższają planowane dochody. W takiej sytuacji samorząd musi opracować program postępowania naprawczego. Gdy ten zyska akceptację regionalnej izby obrachunkowej, sejmik może uchwalić budżet. Jeżeli program akceptacji nie zyska (albo w ogóle nie zostanie opracowany), budżet ustala RIO. Ten zaś nie musi zachowywać wskaźników z art. 242–243 ustawy o finansach publicznych.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama