Natomiast ustawodawca sam wprowadził ryzyko, że rada pedagogiczna wystąpi ?o zakup innego podręcznika niż ministerialny. Związek Gmin Wiejskich RP od początku było przeciwne temu rozwiązaniu, bo nasuwa ono przypuszczenie, że ten ministerialny podręcznik może nie być najlepszym.
Problemem może okazać się zakup podręczników, na które przyjdzie dotacja. Proszę zauważyć, że dofinansowanie, i to wyprzedzająco, na kolejne lata, zostało kwotowo zapisane w ustawie. A co np. z inflacją czy zmianami cen? Czy dotacja wystarczy na zakup podręczników? Tego nie wiadomo. To dopiero sprawdzimy w praktyce.
W jaki sposób zmienić ustawę oświatową, aby umożliwić samorządom racjonalizację sieci szkół i wydatków na oświatę?
Przede wszystkim poprzez umożliwienie łączenia ?w zespoły szkół tego samego typu. A także podwyższenie limitu do 120 uczniów ?dla szkół przekazywanych stowarzyszeniom do prowadzenia. No i generalnie poprzez zwiększenie wpływu organu prowadzącego na organizację oświaty na swoim terenie. Proszę zauważyć, że nawet teraz utworzenie najpopularniejszego zespołu: szkoła podstawowa ?i gimnazjum, wymaga zgody kuratora.
W jakim stopniu procedowany w MEN projekt nowelizacji ?Karty nauczyciela ?spełnia oczekiwania samorządów?
Nie pozwoliliśmy usunąć tego co najważniejsze, czyli ograniczeń w korzystaniu ?z urlopów dla poratowania zdrowia, zmiany zasad liczenia średnich wynagrodzeń czy likwidacji dodatku mieszkaniowego.