Reklama

Zwrot zasiłku na ekonomiczne usamodzielnienie bez odsetek

Rada gminy nie może w uchwale zobowiązać osób, które zwracają zasiłek celowy na ekonomiczne usamodzielnienie sankcji w postaci konieczności zapłaty odsetek ustawowych.

Publikacja: 04.10.2014 09:00

Zwrot zasiłku na ekonomiczne usamodzielnienie bez odsetek

Foto: ROL

Rada gminy Świętajno uchwaliła szczegółowe warunki, tryb przyznawania i zwrot zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie. W uchwale rada wskazała, że o przyznanie zasiłku mogą ubiegać się osoby i rodziny spełniające kryterium dochodowe, a zasiłek przyznaje się w szczególności ze względu na bezrobocie, niepełnosprawność oraz z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej spowodowanej klęską żywiołową lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami.

W ocenie wojewody warmińsko – mazurskiego tak sformułowana uchwała narusza prawo, a to dlatego, że wykracza poza zakres przyznanego radzie gminy upoważnienia ustawowego zawartego w art. 43 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto organ nadzoru stwierdził, że zakwestionowaną uchwałą rada dokonała niedopuszczalnej modyfikacji art. 7 i art. 8 ustawy o pomocy społecznej. W konsekwencji rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 września 2014 r. organ nadzoru uchylił niektóre z jej postanowień (sygn. PN.4131.181.2014)

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość oraz szczegółowe warunki i tryb przyznawania i zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie. Natomiast art. 7 tej ustawy wskazuje okoliczności uzasadniające przyznanie pomocy, a z kolei art. 8 kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania świadczenia.

- Z przepisów ustawy o pomocy społecznej wynika jednoznacznie, że jeżeli osoba lub rodzina ubiega się o przyznanie świadczenia, to musi spełniać kryteria dochodowe przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednej ustawowej dysfunkcji lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy – wyjaśnia Grażyna Kluge, wicewojewoda warmińsko – mazurski. – Natomiast radzie gminy nie przysługują kompetencje w kształtowaniu powyższych przesłanek. W szczególności zaś rada nie może powyższych kwestii regulować w sposób dowolny, a zwłaszcza modyfikować przepisów ustawy. A to dlatego, że ustawodawca nie przyznał radzie uprawnień do samodzielnego kształtowania kręgu osób, którym może być przyznany zasiłek celowy na ekonomiczne usamodzielnienie – dodaje.

Rada gminy nie może w uchwale określać elementów składowych decyzji administracyjnej

Reklama
Reklama

Wojewoda warmińsko – mazurski zakwestionował także inne postanowienia uchwały rady gminy Świętajno. M.in. zawartą w § 4 ust. 1 uchwały regulację mówiącą, że przyznanie zasiłku następuje w drodze decyzji administracyjnej określającej wysokość i przeznaczenie zasiłku celowego oraz termin wydatkowania oraz zwrotu świadczenia.

- Powyższym przepisem rada uregulowała kwestie proceduralne, dotyczące wydawania decyzji administracyjnej oraz jej elementów składowych – mówi Grażyna Kluge. – Natomiast z art. 43 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej takie uprawnienie dla rady nie wynika – dodaje.

Podobne stanowisko zajął w tej kwestii Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który w wyroku z 23 lutego 2005 r. stwierdził, że art. 43 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej nie pozwala na przyjmowanie przez radę gminy rozwiązań prawnych tworzących nową regulację w zakresie ustalania elementów, które ma zawierać decyzja administracyjna (sygn. IV SA/Wr 26/05).

Za sprzeczne z prawem organ nadzoru uznał również postanowienia uchwały nakładające obowiązek zwrotu zasiłku, wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia wypłacenia świadczenia, i w razie jego wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem.

- Wysokość kwoty podlegającej zwrotowi winna być taka sama jak określona w decyzji przewidującej zwrot świadczenia – wyjaśnia Grażyna Kluge. – W szczególności nie może być powiększana o dodatkowe opłaty, w tym o odsetki ustawowe. Już z przepisów Kodeksu cywilnego wynika bowiem, że odsetki od sumy pieniężnej należą się tylko wtedy, gdy to wynika z czynności prawnej, ustawy, z orzeczenia sądu lub decyzji innego właściwego organu. Tymczasem ustawa o pomocy społecznej nie upoważnia rady gminy do wprowadzenia w ramach uchwały określającej tryb zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie uprawnienia do wyciągania wobec osób, które otrzymały to świadczenie konsekwencji w postaci obowiązku zapłaty odsetek ustawowych – tłumaczy wicewojewoda.

Rada gminy Świętajno uchwaliła szczegółowe warunki, tryb przyznawania i zwrot zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie. W uchwale rada wskazała, że o przyznanie zasiłku mogą ubiegać się osoby i rodziny spełniające kryterium dochodowe, a zasiłek przyznaje się w szczególności ze względu na bezrobocie, niepełnosprawność oraz z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej spowodowanej klęską żywiołową lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami.

W ocenie wojewody warmińsko – mazurskiego tak sformułowana uchwała narusza prawo, a to dlatego, że wykracza poza zakres przyznanego radzie gminy upoważnienia ustawowego zawartego w art. 43 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto organ nadzoru stwierdził, że zakwestionowaną uchwałą rada dokonała niedopuszczalnej modyfikacji art. 7 i art. 8 ustawy o pomocy społecznej. W konsekwencji rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 września 2014 r. organ nadzoru uchylił niektóre z jej postanowień (sygn. PN.4131.181.2014)

Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Podatki
Nie zgłosiłeś spadku po rodzinie? Będzie szansa na uniknięcie podatku
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Praca, Emerytury i renty
Co się dzieje z emeryturą po śmierci? Jakie prawa ma rodzina? ZUS wyjaśnia
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama