Rada Gminy Mełgiew uchwaliła roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W programie postanowiła m.in., że odrzuceniu podlegają oferty: niekompletne, złożone po terminie, złożone przez podmiot nieuprawniony do udziału w konkursie, dotyczące innych zadań niż wskazane w ogłoszeniu. Zapisała również, że przy merytorycznym rozpatrywaniu ofert, które przeszły ocenę formalną, komisja konkursowa bierze pod uwagę kryteria, które rada szczegółowo wyliczyła, np. planowany wkład rzeczowy i osobowy, rzetelność i terminowość wykonania oraz sposób wykorzystania środków w zadaniach wykonanych przez wnioskodawców w latach poprzednich.
Wojewoda lubelski zakwestionował te dwa zapisy jako istotnie naruszające art. 15 ust. 1 i ust. 2a ustawy o działalności pożytku publicznego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy oferty rozpatruje organ administracji publicznej z uwzględnieniem kryteriów wskazanych w pkt 1–6 tego przepisu, czyli już sama ustawa je wymienia. I to organ administracji publicznej, a nie komisja konkursowa, ma kompetencje do rozpatrywania ofert na podstawie kryteriów ustawowych. Do zadań komisji konkursowej zgodnie z art. 15 ust. 2a należy wyłącznie opiniowanie, nie zaś rozpatrywanie złożonych ofert.
Wojewoda stwierdził, że drugi z zakwestionowanych zapisów narusza ponadto art. 13 ust. 2 pkt 6 ustawy. Przepis ten stanowi, że ogłoszenie konkursu ofert powinno zawierać informacje o trybie i kryteriach oraz terminie wyboru ofert. O tym więc, jakie kryteria zostaną zastosowane, decyduje organ ogłaszający konkurs, w tym wypadku wójt, kierując się wskazaniami ustawowymi.
Rada gminy nie może zatem w uchwale programowej podawać kryteriów, jakie mają być brane pod uwagę przy opiniowaniu czy ocenianiu ofert, ani przyznawać komisji uprawnienia do decydowania o wyłączeniu z konkursu biorącej w nim udział oferty.
Wojewoda zakwestionował też nałożony na dotowane organizacje obowiązek zamieszczania w materiałach informacyjnych zapisu o finansowaniu bądź dofinansowaniu przez gminę Mełgiew. Żaden z przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego nie upoważnia bowiem rady gminy do dodatkowego ustalania obowiązków podmiotów wykonujących w ramach współpracy zadania publiczne.