Reklama

Opiniowanie ofert a działalność pożytku publicznego

Rada gminy nie może w uchwale programowej podawać kryteriów, jakie mogą być brane pod uwagę podczas opiniowania ofert.

Publikacja: 10.03.2015 06:50

Opiniowanie ofert a działalność pożytku publicznego

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Rada Gminy Mełgiew uchwaliła roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W programie postanowiła m.in., że odrzuceniu podlegają oferty: niekompletne, złożone po terminie, złożone przez podmiot nieuprawniony do udziału w konkursie, dotyczące innych zadań niż wskazane w ogłoszeniu. Zapisała również, że przy merytorycznym rozpatrywaniu ofert, które przeszły ocenę formalną, komisja konkursowa bierze pod uwagę kryteria, które rada szczegółowo wyliczyła, np. planowany wkład rzeczowy i osobowy, rzetelność i terminowość wykonania oraz sposób wykorzystania środków w zadaniach wykonanych przez wnioskodawców w latach poprzednich.

Wojewoda lubelski zakwestionował te dwa zapisy jako istotnie naruszające art. 15 ust. 1 i ust. 2a ustawy o działalności pożytku publicznego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy oferty rozpatruje organ administracji publicznej z uwzględnieniem kryteriów wskazanych w pkt 1–6 tego przepisu, czyli już sama ustawa je wymienia. I to organ administracji publicznej, a nie komisja konkursowa, ma kompetencje do rozpatrywania ofert na podstawie kryteriów ustawowych. Do zadań komisji konkursowej zgodnie z art. 15 ust. 2a należy wyłącznie opiniowanie, nie zaś rozpatrywanie złożonych ofert.

Wojewoda stwierdził, że drugi z zakwestionowanych zapisów narusza ponadto art. 13 ust. 2 pkt 6 ustawy. Przepis ten stanowi, że ogłoszenie konkursu ofert powinno zawierać informacje o trybie i kryteriach oraz terminie wyboru ofert. O tym więc, jakie kryteria zostaną zastosowane, decyduje organ ogłaszający konkurs, w tym wypadku wójt, kierując się wskazaniami ustawowymi.

Rada gminy nie może zatem w uchwale programowej podawać kryteriów, jakie mają być brane pod uwagę przy opiniowaniu czy ocenianiu ofert, ani przyznawać komisji uprawnienia do decydowania o wyłączeniu z konkursu biorącej w nim udział oferty.

Wojewoda zakwestionował też nałożony na dotowane organizacje obowiązek zamieszczania w materiałach informacyjnych zapisu o finansowaniu bądź dofinansowaniu przez gminę Mełgiew. Żaden z przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego nie upoważnia bowiem rady gminy do dodatkowego ustalania obowiązków podmiotów wykonujących w ramach współpracy zadania publiczne.

Reklama
Reklama
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama