Firmy mają już niewiele czasu, by przygotować się na wejście w życie przepisów dotyczących nowej opłaty reklamowej. Ustawa, która zacznie obowiązywać 11 września, przewiduje, że rada gminy będzie mogła wprowadzić w drodze uchwały opłaty od tablic lub urządzeń reklamowych, objętych dotychczas podatkiem od nieruchomości.
Zgodnie z przepisami, opłata reklamowa będzie składać się z dwóch części: -stałej – wynoszącej maksymalnie 2,5 zł / dzień (niezależnie od powierzchni reklamy) -zmiennej – wynoszącej maksymalnie 20 gr za 1 mkw /dzień (proporcjonalnie do wielkości reklamy).
Decyzja w rękach lokalnych władz
Gmina będzie mogła uzależnić obie części stawki zarówno od lokalizacji tablicy lub urządzenia reklamowego, jak też wielkości oraz rodzaju tablicy lub urządzenia. Wyższe stawki mogą dotyczyć np. tablic o zmiennej treści lub LEDowych.
Magdalena Pietkiewicz, konsultant w Alma Consulting Group Polska wylicza, że w efekcie tych zmian przedsiębiorca, który jest właścicielem klasycznego billboardu o powierzchni 15 mkw. o wartości 20 tys. zł, może uiszczać gminie nawet pięć razy większą opłatę, niż dotychczas. To dlatego, że obecnie płaci od takiego bilboardu maksymalnie 400 zł rocznie podatku od nieruchomości. Bilboard jest uznawany za budowlę, od której stawka podatku wynosi 2 proc. wartości rocznie. 20 tys. zł x 2 proc. daje 400 zł.
Tymczasem roczna opłata reklamowa od tego samego bilboardu wyniesie 2007,50 zł.Wynika to z wyliczeń: