Akt administracyjny (np. decyzja), nawet wadliwy, jest uznawany za obowiązujący, dopóki w odpowiednim trybie nie zostanie usunięty z porządku prawnego. Zdaniem profesor Małgorzaty Jaśkowiak z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (komentarz do art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego System Informacji Prawniczej LEX) nawet jeżeli akt administracyjny jest dotknięty poważną wadą prawną, nikt nie może skutecznie powoływać się na jego nieważność zanim ta nie zostanie formalnie stwierdzona.
Przesłanki nieważności decyzji wymienia art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Jedną z nich jest wydanie przez organ decyzji z rażącym naruszeniem prawa.
Trzy przesłanki
W orzecznictwie sądowym po okresie pewnych rozbieżności wynikających przede wszystkim ze sporów doktrynalnych reprezentowany jest pogląd, iż o rażącym naruszeniu prawa decydują łącznie trzy przesłanki: oczywistość naruszenia prawa, charakter przepisu, który został naruszony, oraz racje ekonomiczne lub gospodarcze – skutki, jakie wywołuje decyzja.
Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 2005 r. (sygn. OSK 1134/04), oczywistość naruszenia prawa polega na rzucającej się w oczy sprzeczności pomiędzy treścią rozstrzygnięcia a przepisem prawa stanowiącym jego podstawę prawną. W sposób rażący może zostać naruszony wyłącznie przepis, który może być stosowany w bezpośrednim rozumieniu, to znaczy taki, który nie wymaga stosowania wykładni prawa. Skutki, które wywołuje decyzja uznana za rażąco naruszającą prawo, to skutki niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności – skutki gospodarcze lub społeczne naruszenia, których wystąpienie powoduje, że nie jest możliwe zaakceptowanie decyzji jako aktu wydanego przez organy praworządnego państwa.
Natomiast w wyroku NSA z 25 listopada 2010 r. (sygn. II OSK 1803/09) sąd stwierdził, że o rażącym naruszeniu prawa można mówić wówczas, gdy orzeczenie administracyjne zostało wydane z naruszeniem prawa materialnego, w dodatku takim, które nie jest możliwe do zaakceptowania ze względu na stopień naruszenia oraz wynikające stąd skutki. Naruszenie przepisów o charakterze czysto proceduralnym (formalnym) wprawdzie bywa podstawą stwierdzenia nieważności, jednakże tylko wtedy, gdy ustawodawca całkowicie jasno i wyraźnie wymaga dochowania określonego warunku procesowego, jak też jego pominięcie nie da się pogodzić z porządkiem prawnym.