Reklama

Ważne skutki zmniejszenia prędkości - WSA o montowaniu na drodze progu zwalniającego

Zamontowanie na drodze powiatowej progu zwalniającego prędkość pojazdów powinno być poprzedzone analizą przewidywanych efektów.

Aktualizacja: 04.08.2021 07:42 Publikacja: 04.08.2021 00:01

Ważne skutki zmniejszenia prędkości - WSA o montowaniu na drodze progu zwalniającego

Foto: Fotorzepa / Michał Walczak

Prokurator rejonowy w Zduńskiej Woli zaskarżył do WSA w Łodzi zmiany organizacji ruchu na drodze powiatowej, zatwierdzone przez starostę powiatu w Zduńskiej Woli. Chodziło o umieszczenie przed szkołą podstawową we wsi Izabelów progu zwalniającego prędkość pojazdów do 30 km/h. Urządzenie miało zastępować przejście dla uczniów tutejszej szkoły.

Powołując się na rozporządzenie z 2003 r. ministra infrastruktury, prokurator uznał za niedopuszczalne stosowanie progów zwalniających prędkość na drogach publicznych, po których – jak w tym przypadku – kursują autobusy komunikacji pasażerskiej. Progów nie można też umieszczać bliżej niż 25 m od budynków. Tymczasem tu odległość od budynku mieszkalnego wynosi 13 m, a od szkoły podstawowej – 16,7 m. Mieszkańcy skarżą się na uciążliwy, permanentny hałas, pękanie ścian i instalacji sanitarnej z powodu drgań. Próg jest źle umiejscowiony i wykonany, co powoduje, że pojazdy hamują w ostatniej chwili, a przed i za nim powstają kałuże wody i tafle lodu.

Czytaj też: Progi zwalniające są utrapieniem kierowców

Prokurator przypomniał, że progi zwalniające można stosować wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczanie prędkości, jeżeli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Przed ich zainstalowaniem należy wyczerpać wszelkie inne możliwości ograniczenia prędkości. Na przykład za pomocą odpowiednich znaków drogowych, wysp w osi drogi.

– Zastosowane urządzenie bezpieczeństwa ruchu nie jest, i nigdy nie było, progiem zwalniającym, lecz inną metodą ograniczania prędkości pojazdów – oświadczył starosta. Jest to wyniesione przejście dla pieszych, które może być umieszczane bliżej niż 25 m od budynków. Zatwierdzenie zmienionej organizacji ruchu poprzedziła ekspertyza, wskazująca na niemożność zastosowania innych alternatywnych rozwiązań. Z opinii biegłego nie wynika, by urządzenie zostało wykonane wadliwie.

Reklama
Reklama

Sąd uznał, że przejście wyniesione umieszczone na progu płytowym to odmiana progu zwalniającego, regulowana przepisami dla takich urządzeń, i unieważnił akt wydany przez starostę.

Sędzia sprawozdawca Monika Krzyżaniak powiedziała, że wbrew przepisom rozporządzenia z 2003 r. zatwierdzono wyniesione przejście dla pieszych o parametrach odbiegających od przewidzianych dla progu zwalniającego. Próg umieszczono na trasie komunikacji autobusowej, bez analizy skutków działania urządzenia.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: III SA/Łd 858/20

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama