Reklama

Ważne skutki zmniejszenia prędkości - WSA o montowaniu na drodze progu zwalniającego

Zamontowanie na drodze powiatowej progu zwalniającego prędkość pojazdów powinno być poprzedzone analizą przewidywanych efektów.

Aktualizacja: 04.08.2021 07:42 Publikacja: 04.08.2021 00:01

Ważne skutki zmniejszenia prędkości - WSA o montowaniu na drodze progu zwalniającego

Foto: Fotorzepa / Michał Walczak

Prokurator rejonowy w Zduńskiej Woli zaskarżył do WSA w Łodzi zmiany organizacji ruchu na drodze powiatowej, zatwierdzone przez starostę powiatu w Zduńskiej Woli. Chodziło o umieszczenie przed szkołą podstawową we wsi Izabelów progu zwalniającego prędkość pojazdów do 30 km/h. Urządzenie miało zastępować przejście dla uczniów tutejszej szkoły.

Powołując się na rozporządzenie z 2003 r. ministra infrastruktury, prokurator uznał za niedopuszczalne stosowanie progów zwalniających prędkość na drogach publicznych, po których – jak w tym przypadku – kursują autobusy komunikacji pasażerskiej. Progów nie można też umieszczać bliżej niż 25 m od budynków. Tymczasem tu odległość od budynku mieszkalnego wynosi 13 m, a od szkoły podstawowej – 16,7 m. Mieszkańcy skarżą się na uciążliwy, permanentny hałas, pękanie ścian i instalacji sanitarnej z powodu drgań. Próg jest źle umiejscowiony i wykonany, co powoduje, że pojazdy hamują w ostatniej chwili, a przed i za nim powstają kałuże wody i tafle lodu.

Czytaj też: Progi zwalniające są utrapieniem kierowców

Prokurator przypomniał, że progi zwalniające można stosować wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczanie prędkości, jeżeli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Przed ich zainstalowaniem należy wyczerpać wszelkie inne możliwości ograniczenia prędkości. Na przykład za pomocą odpowiednich znaków drogowych, wysp w osi drogi.

– Zastosowane urządzenie bezpieczeństwa ruchu nie jest, i nigdy nie było, progiem zwalniającym, lecz inną metodą ograniczania prędkości pojazdów – oświadczył starosta. Jest to wyniesione przejście dla pieszych, które może być umieszczane bliżej niż 25 m od budynków. Zatwierdzenie zmienionej organizacji ruchu poprzedziła ekspertyza, wskazująca na niemożność zastosowania innych alternatywnych rozwiązań. Z opinii biegłego nie wynika, by urządzenie zostało wykonane wadliwie.

Reklama
Reklama

Sąd uznał, że przejście wyniesione umieszczone na progu płytowym to odmiana progu zwalniającego, regulowana przepisami dla takich urządzeń, i unieważnił akt wydany przez starostę.

Sędzia sprawozdawca Monika Krzyżaniak powiedziała, że wbrew przepisom rozporządzenia z 2003 r. zatwierdzono wyniesione przejście dla pieszych o parametrach odbiegających od przewidzianych dla progu zwalniającego. Próg umieszczono na trasie komunikacji autobusowej, bez analizy skutków działania urządzenia.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: III SA/Łd 858/20

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama