fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Prawo drogowe

Progi zwalniające są utrapieniem kierowców

124rf
Ograniczać prędkość na drogach przez progi można wtedy, gdy nie można tego zrobić inaczej – przypomina Ministerstwo Infrastruktury.

Na polskich drogach przybywa progów zwalniających. A to nie wszystkim się podoba. Posłowie piszą więc w ich imieniu do ministra infrastruktury.

– Podczas gdy w Polsce progów zwalniających przybywa, w innych państwach europejskich tendencja jest odwrotna. Zastępowane są zwężeniami czy też szykanami, a powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Od troski o wibracje, stan zawieszeń, po troskę o środowisko, gdyż hamujące samochody zwiększają także stężenie szkodliwych pyłów – napisali w interpelacji. Jako przykład podają Wielką Brytanię. Ta posiada jedne z najbezpieczniejszych dróg na świecie. Mimo to w ciągu ostatnich dziesięciu lat jako przyczynę aż w 1,6 tys. wypadków to „próg zwalniający lub szykanę". W tych zdarzeniach śmierć poniosły 23 osoby.

W Polsce takich statystyk się nie prowadzi. Wielu jednak docenia ich zalety.

– Są najtańszym i najprostszym sposobem uspokojenia ruchu – przyznają posłowie. Wyliczają też ich mankamenty: generują wibrację i hałas, narażają zdrowie mieszkańców, kierowców i bezpieczeństwo pasażerów karetek pogotowia, w zimie utrudniają odśnieżanie, a także

Co na to minister?

Przypomina, że progi zwalniające można stosować wyłącznie tam, gdzie konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane (np. ograniczenie prędkości znakiem zakazu B-33, „ograniczenie prędkości") lub ich skuteczność jest niewystarczająca – pisze Marek Chodkiewicz, wiceminister. Niezadowolonym z nadmiaru progów radzi, żeby w razie uzasadnionej potrzeby zmiany organizacji ruchu (np. zamiana progów zwalniających na szykany), wniosek wraz z uzasadnieniem złożyć do właściwego organu zarządzającego ruchem na drodze. Gdy trzeba ocenić zgodność organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego, warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać progi zwalniające, stosowny wniosek należy skierować do właściwego organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.

ce, stosowny wniosek należy skierować do właściwego organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.

iem ruchem na drodze.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA