Są dotacje na współpracę gmin polskich, białoruskich i ukraińskich

Właśnie ruszył Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007–2013. To największy pod względem finansowym taki program UE. Na jego realizację przeznaczono około 186 mln euro

Publikacja: 19.02.2010 03:40

Są dotacje na współpracę gmin polskich, białoruskich i ukraińskich

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Jego zakres obejmuje tzw. główne regiony wsparcia oraz tzw. regiony przyległe.

W Polsce są to podregiony: krośnieńsko-przemyski (w województwie podkarpackim), białostocko-suwalski (w województwie podlaskim), bielski i chełmsko-zamojski (w województwie lubelskim), podregion ostrołęcko-siedlecki (w województwie mazowieckim), a także jako regiony przyległe: podregion rzeszowsko-tarnobrzeski (woj. podkarpackie), łomżyński (w województwie podlaskim) i lubelski (woj. lubelskie).

Na Białorusi: obwód grodzieński, obwód brzeski, siedem zachodnich rejonów obwodu mińskiego: Miadzioł, Wilejka, Mołodeczno, Wołożyn, Stołpce, Nieśwież, Kleck oraz jako regiony przyległe:

Mińsk (miasto) i wschodnia część obwodu mińskiego (15 rejonów) oraz obwód homelski.

Natomiast na Ukrainie:

obwód lwowski, wołyński, zakarpacki i jako regiony przyległe: obwód tarnopolski, rówieński, iwanofrankowski.

[srodtytul]Trzy priorytety[/srodtytul]

Głównym celem programu jest wspieranie transgranicznych procesów rozwojowych. Został on podzielony na trzy priorytety:

- wzrost konkurencyjności obszaru przygranicznego,

- poprawa jakości życia,

- współpraca sieciowa oraz inicjatywy społeczności lokalnych.

Pierwszy koncentruje się na działaniach promujących i wspierających tworzenie lepszych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, rozwoju turystyki i połączeń transportowych.

Składa się z następujących działań:

- 1.1 Lepsze warunki dla przedsiębiorczości,

- 1.2 Rozwój turystyki,

- 1.3 Poprawa dostępności regionu.

Wspólna realizacja projektów może polegać na poprawie warunków do prowadzenia biznesu, podniesienia jakości niezbędnej do tego infrastruktury, w tym nowych technologii. Samorządy mają szansę przeprowadzić np. wspólne kampanie promocyjne i marketingowe.

Celem drugiego działania jest poprawa i lepsze wykorzystanie potencjału turystycznego obszarów przygranicznych. Odpowiednia rozbudowa infrastruktury, oznakowanie tras i szlaków, kampanie reklamowe mogą przyciągnąć do tej części Europy większą rzeszę turystów.

To także szansa na promowanie agroturystyki, która na tych obszarach stoi przed perspektywą rozwoju oraz realizację projektów służących ochronie dziedzictwa kulturowego.

Wreszcie działanie trzecie ma za zadanie wspierać inicjatywy zmierzające do poprawy dostępności i jakości infrastruktury społecznej i gospodarczej, z naciskiem na infrastrukturę transportu (w tym jego bezpieczeństwa), energetyki oraz zaopatrzenia w wodę.

Z kolei drugi priorytet tego programu opiera się na dwóch działaniach:

- 2.1 Ochrona środowiska w obszarze przygranicznym,

- 2.2 Sprawne i bezpieczne granice.

Celem pierwszego z nich jest ochrona i poprawa jakości środowiska naturalnego przyczyniająca się do podniesienia standardu życia mieszkańców oraz zwiększenia atrakcyjności obszaru jako celu turystycznego i inwestycyjnego.

Warto zaznaczyć, że skuteczna realizacja całego programu nie będzie możliwa, jeżeli będą istniały niepotrzebne ograniczenia administracyjne, instytucjonalne i infrastrukturalne związane z przekraczaniem granic. I to właśnie likwidowanie takich barier w przepływie towarów, usług i ludzi przez granice jest celem drugiego z wymienionych działań.

I wreszcie priorytet trzeci, który koncentruje się na działaniach promujących i wspierających współpracę transgraniczną poprzez rozbudowę zdolności instytucjonalnej, jak również wspieranie lokalnych inicjatyw w zakresie współpracy międzyludzkiej.

Składa się on z dwóch działań:

- 3.1 Rozwój regionalnych i lokalnych możliwości współpracy transgranicznej,

- 3.2 Inicjatywy społeczności lokalnych.

W ramach pierwszego z nich mają być wspierane wszelkiego rodzaju działania zmierzające do podniesienia potencjału współpracy, w tym w szczególności tworzenia formalnych form takiej współpracy (instytucjonalizacja). Promowana będzie także wymiana informacji i doświadczeń, współpraca sieciowa, w tym z wykorzystaniem Internetu.

Z kolei działanie 3.2 ma się przyczynić do głębszej integracji obszarów przygranicznych, w aspektach społecznym, naukowym, edukacyjnym oraz kulturowym. Temu mają służyć wspólne imprezy (sportowe, kulturowe, targowe, organizacja konferencji, seminariów itp.), współpraca szkół i uczelni.

Wsparcie uzyskają także działania na rzecz kultywowania różnorodności kulturowej, mniejszości narodowych, a także szeroko rozumianego rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i wspólnot lokalnych.

[srodtytul]Projekty zintegrowane[/srodtytul]

Inicjatorzy pomysłów mają do wyboru trzy dozwolone typy projektów, przy czym jeden z nich może liczyć na preferencje w dostępie do funduszy. I tak mogą to być tzw.:

- projekty zintegrowane, w których każdy z partnerów realizuje część działań projektu na obszarze swojego terytorium,

- projekty symetryczne, w których podobne działania realizowane są po obu stronach granicy,

- projekty wdrażane zasadniczo po stronie jednego kraju, ale wykazujące oddziaływanie także w kraju/krajach partnerskich.

Właśnie te pierwsze (zintegrowane) będą traktowane jako priorytetowe. Jednak niezależnie od rodzaju projektu każdy z nich wymaga współpracy z zagranicznym partnerem.

Szczegółowe informacje o programie znajdują się na specjalnie stworzonej dla niego stronie www.pl-by-ua.pl. Informacje te są dostępne w językach: polskim, angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim.

[ramka][b]Kto może walczyć o środki[/b]

Potencjalni beneficjenci:

- władze lokalne i regionalne,

- instytucje centralne odpowiedzialne w imieniu władz regionalnych i lokalnych za realizację zadań publicznych,

- organizacje pozarządowe i non profit,

- organizacje lokalne (w tym sieci współpracy) zaangażowane w regionalną współpracę i integrację,

- organizacje edukacyjne, kulturalne, badawcze i naukowe,

- regionalne oddziały straży granicznej, jednostki ratownicze,

- euroregiony.[/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Podstawy prawne programu:

- [b]Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 1638/2006[/b] określające przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa,

- [b]Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 951/2007[/b] ustanawiające zasady wdrażania programów współpracy transgranicznej EISP,

- Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina zatwierdzony przez Komisję Europejską 6 listopada 2008 r. decyzją K (2008) 6411.[/ramka]

Jego zakres obejmuje tzw. główne regiony wsparcia oraz tzw. regiony przyległe.

W Polsce są to podregiony: krośnieńsko-przemyski (w województwie podkarpackim), białostocko-suwalski (w województwie podlaskim), bielski i chełmsko-zamojski (w województwie lubelskim), podregion ostrołęcko-siedlecki (w województwie mazowieckim), a także jako regiony przyległe: podregion rzeszowsko-tarnobrzeski (woj. podkarpackie), łomżyński (w województwie podlaskim) i lubelski (woj. lubelskie).

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów