Jak skontrolować działalność wójta

Podstawowym uprawnieniem rady jest kontrola wykonywania przez wójta budżetu. Rada nie ma natomiast kompetencji do sprawdzania wydawanych przez niego decyzji administracyjnych, w tym podatkowych

Aktualizacja: 18.11.2008 06:50 Publikacja: 18.11.2008 04:46

Jak skontrolować działalność wójta

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Dla sprawnego przeprowadzania kontroli rada gminy powołuje komisję rewizyjną. Jest to jedyna obligatoryjna komisja rady. Jej skład określa art. 18a ust. 2 gminnej ustawy ustrojowej.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że komisja rewizyjna jest jedynie aparatem pomocniczym rady, służącym do wykonywania funkcji kontrolnej. Oznacza to, że komisja dokonując czynności kontrolnych, działa zawsze w imieniu rady, wykonując tylko te czynności, do których została upoważniona. Rada gminy określa również zakres i tryb przeprowadzania kontroli. Komisja jest zobowiązana przedstawić radzie wyniki kontroli z odpowiednimi wnioskami. Wyłączną kompetencją rady gminy jest wydawanie rozstrzygnięć w sprawach objętych kontrolą. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że ani komisja rewizyjna, ani rada gminy nie posiada uprawnień nadzorczych. Nie może zatem wydawać wiążących dyspozycji dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości, usuwać ich we własnym zakresie, czy stosować sankcji wobec osób, odpowiedzialnych za ich powstanie.

Kontrola rady gminy obejmuje swym zakresem m.in. działalność wójta, jednostek organizacyjnych gminy oraz jej jednostek pomocniczych (sołectwa, dzielnice). Oceny ich działalności dokonuje się w oparciu o kryteria kontroli, którymi są: ocena legalności działania kontrolowanego podmiotu, rzetelność wykonywanych zadań, celowość ich podejmowania oraz gospodarność.

[srodtytul]Bez prawa do kontroli decyzji...[/srodtytul]

Ustawa o samorządzie gminnym nie określa, jakie działania mogą być przedmiotem kontroli. Ogranicza się jedynie do stwierdzenia, że rada kontroluje wykonanie budżetu gminy przez wójta. Można jednak wskazać również inne działania organu wykonawczego gminy, które rada może i powinna kontrolować. Należą d0 nich m.in. sposób wykonywania zadań zleconych, wykonywanie funkcji pracodawcy, realizacja gminnych inwestycji, obrót mieniem komunalnym czy sposób opracowywania projektów uchwał rady oraz ich późniejszego wykonywania. Przedmiotem kontroli gminnych jednostek organizacyjnych będzie natomiast sposób realizacji wykonywanych przez nie zadań. Pamiętać jednak należy, że rada nie ma uprawnień do kontroli wydawanych przez wójta oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy i inne uprawnione osoby rozstrzygnięć administracyjnych wydawanych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Rada gminy nie ma zatem kompetencji do wstrzymywania wykonania decyzji administracyjnych czy zastępowania wójta w ich wydawaniu. Nie może również ustanawiać wytycznych, nakazów lub zakazów ingerujących w sposób wykonywania przez wójta tej kompetencji. Jak stwierdził bowiem [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 2 sierpnia 2007 r. rada gminy nie może zastępować wójta i podejmować się za niego załatwienia sprawy, która z mocy ustawy została mu powierzona. Może jedynie skontrolować (ocenić) działanie tego organu (sygn. akt IV SA/Gl 9/07)[/b]. Kontrola decyzji administracyjnych sprawowana jest w trybie i przez organy określone w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego.

[srodtytul]...oraz niektórych dokumentów[/srodtytul]

W trakcie przeprowadzania kontroli rada gminy może żądać udostępnienia różnego rodzaju dokumentów. Prawo to podlega jednak różnym ograniczeniom wynikającym np. z przepisów o ochronie danych osobowych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych legalne udostępnianie tych danych jest możliwe jedynie za zgodą osoby, której dane dotyczą albo jeżeli przepis prawa zezwala radzie na dostęp do tych danych.

Zaznaczyć trzeba, że brak generalnego ustawowego uprawnienia rady gminy do przetwarzania danych osobowych nie oznacza jednak, że nie może ona żądać danych zanonimizowanych np. zbiorczych zestawień zawierających informacje o liczbie podatników, którzy korzystają z ulg lub zwolnień w podatkach lokalnych.

Rada gminy nie ma również uprawnień do żądania informacji o wysokości zarobków konkretnych pracowników samorządowych, z wyjątkiem tych, których ochrona w tym zakresie jest ograniczone ze względu na wykonywaną funkcję publiczną (burmistrz, sekretarz, skarbnik). Informacje te są bowiem traktowane jako dobra osobiste i są chronione przepisami kodeksu cywilnego. Ograniczenia mogą wynikać również z przepisów ordynacji podatkowej, zwłaszcza w zakresie danych objętych tajemnicą skarbową.

[ramka][b]GPP przypomina[/b]

Najważniejszym środkiem kontroli wójta przez radę jest absolutorium. Jego przedmiotem jest ocena gospodarki finansowej gminy. Uchwała w tej sprawie powinna zostać podjęta do 30 kwietnia roku następującego po roku sprawozdawczym.

[b]GPP przypomina[/b]

Rada gminy może kontrolować działalność jednostek pomocniczych. Jej zakres określa statut tej jednostki. Może ona polegać m.in. na kontroli wyborów władz sołectwa. Jak podkreślił [b] w wyroku z 30 września 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu[/b], w ramach tej kontroli rada gminy ma prawo rozstrzygać protesty wyborcze oraz stwierdzać nieważność wadliwie (niezgodnie z prawem) przeprowadzonych wyborów[b] (SA/Wr 393/08)[/b]. [/ramka]

Dla sprawnego przeprowadzania kontroli rada gminy powołuje komisję rewizyjną. Jest to jedyna obligatoryjna komisja rady. Jej skład określa art. 18a ust. 2 gminnej ustawy ustrojowej.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że komisja rewizyjna jest jedynie aparatem pomocniczym rady, służącym do wykonywania funkcji kontrolnej. Oznacza to, że komisja dokonując czynności kontrolnych, działa zawsze w imieniu rady, wykonując tylko te czynności, do których została upoważniona. Rada gminy określa również zakres i tryb przeprowadzania kontroli. Komisja jest zobowiązana przedstawić radzie wyniki kontroli z odpowiednimi wnioskami. Wyłączną kompetencją rady gminy jest wydawanie rozstrzygnięć w sprawach objętych kontrolą. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że ani komisja rewizyjna, ani rada gminy nie posiada uprawnień nadzorczych. Nie może zatem wydawać wiążących dyspozycji dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości, usuwać ich we własnym zakresie, czy stosować sankcji wobec osób, odpowiedzialnych za ich powstanie.

Pozostało 80% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów