Ogólna norma zawarta w art. 15 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] nakazuje wszystkim pracownikom samorządowym zachowanie dbałości w wykonywaniu zadań publicznych oraz o środki publiczne. Kolejne przepisy w sposób bardziej szczegółowy określają obowiązki urzędników (art. 15 – 19 ustawy).
[srodtytul]Jakie wymagania[/srodtytul]
Wskazują na konieczność przestrzegania prawa, profesjonalne wykonywanie zadań urzędu. Pracownik samorządowy ma obowiązek zachowywania się z godnością w miejscu pracy i poza nim (art. 15 ust. 2 ). Ponadto wymaga się od niego składania oświadczeń o prowadzonej działalności gospodarczej (art. 18a) lub oświadczeń o stanie majątkowym (art. 19). Powstrzymywania się od zajęć mogących wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność (art. 18).
Mianowany pracownik samorządowy może być zatrudniony, jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu gminy, poza normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych wypadkach także w nocy, w niedziele i święta. Obowiązek ten nie obejmuje kobiet w ciąży oraz opiekujących się dziećmi do lat ośmiu.
Zgodnie z treścią art. 17 u.p.s. urzędnicy podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym sporządzanym nie rzadziej niż co dwa lata. W razie uzyskania ponownej negatywnej oceny kwalifikacyjnej, dokonanej nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od poprzedniej, pracodawca zobowiązany jest do niezwłocznego rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem mianowanym.