Do przewodniczącego rady gminy, oprócz nawiązania stosunku pracy z wójtem (GPP nr 59 z 25 marca 2009 r. - [link=http://www.rp.pl/artykul/281202.html]"Stosunek pracy z wójtem nawiązuje przewodniczący rady gmin"[/link]), należy dokonywanie czynności związanych z rozwiązaniem stosunku pracy z wójtem (art. 8 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A766700BD896E62CA471EE1C26618148?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych, dalej u.prac.sam.[/link]).
W przypadku umowy o pracę podstawową czynnością jest wówczas złożenie przez pracodawcę stosownego oświadczenia woli (art. 30 kodeksu pracy). Natomiast jeżeli mamy do czynienia ze stosunkiem pracy nawiązanym na podstawie wyboru, czynność ta jednak nie występuje. [b]Stosunek taki rozwiązuje się bowiem samoczynnie z chwilą wygaśnięcia mandatu[/b] (art. 73 § 2 k.p.).
[srodtytul]Co obejmują te czynności[/srodtytul]
Pod tym względem stosunek pracy na podstawie wyboru różni się więc zasadniczo od stosunku pracy na podstawie umowy. Nie ma przy tym podstaw ku temu, aby przepisy o rozwiązaniu umowy o pracę stosować tutaj odpowiednio albo w drodze analogii. W tej sprawie istnieje pełna zgodność poglądów w doktrynie i judykaturze prawa pracy.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy z wójtem zbędność „potrzeby podejmowania dodatkowej czynności w przedmiocie rozwiązania tego stosunku” wyraźnie podkreślono np. [b]w wyroku NSA w Warszawie z 14 czerwca 1995 r. (sygn. akt II SA1171/95).[/b]