O skutkach nieudzielenia wójtowi absolutorium mówi art. 28a ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią uchwala rady gminy w sprawie nieudzielenia absolutorium organowi wykonawczemu jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta (ust. 1). Dodatkowym warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest to, aby nieudzielenie absolutorium nastąpiło po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem kadencji.
[ramka][b]Przykład[/b]
Kacper G. został wybrany na wójta gminy Lewandów w wyborach, które odbyły się 15 grudnia 2008 r.
Jest to jego pierwsza kadencja. 30 kwietnia 2009 r. rada gminy podejmowała uchwałę w sprawie nieudzielenia absolutorium organowi wykonawczemu gminy za rok 2008. W tej sytuacji wynik głosowania nie jest równoznaczny z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Kacpra G. ze stanowiska. Od dnia jego wyboru nie upłynęło bowiem jeszcze dziewięć miesięcy.[/ramka]
Podobne rozwiązania przewidują przepisy ustaw o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa. Zgodnie z art. 30 ust. 1 powiatowej ustawy ustrojowej uchwała rady w sprawie nieudzielenia absolutorium zarządowi jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o jego odwołanie, chyba że został on już odwołany z końcem roku budżetowego z innej przyczyny. Takie rozwiązanie jest logiczne. Jeżeli bowiem zarząd, który wykonywał budżet np. w 2008 r., został już odwołany, a na jego miejsce powołano nowy, to trudno, aby ten nowy zarząd ponosił konsekwencje niewłaściwego wykonania budżetu w zeszłym roku, na co faktycznie nie miał żadnego wpływu.